Metodički pristup jezičnom području u razrednoj nastavi, na primjeru glagola (CROSBI ID 656522)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Lazzarich, Marinko ; Jerkin, Corinna
hrvatski
Metodički pristup jezičnom području u razrednoj nastavi, na primjeru glagola
Učenje u okviru nastave jezika složen je i slojevit proces didaktičkoga prijenosa znanstvenih spoznaja. Posebice je složeno učenje slovničkih sadržaja u nastavi materinskoga jezika u primarnome obrazovanju jer načelo znanstvenosti u poučavanju valja prilagoditi kognitivnim mogućnostima i stupnju jezičnoga razvoja učenika. Učenje slovnice temelji se na lingvističko-metodičkome djelovanju. U prvome redu ono se ogleda u odabiru slovničkih sadržaja za niže razrede osnovne škole i smještanjem u nastavne programe pojedinih razreda. Postojeći Nastavni plan i program (2006.) karakterizira rasterećenje učenika, međutim, to se u vezi sa slovničkim sadržajima u okviru Hrvatskoga jezika može ustvrditi samo za niže razrede. Pojedina istraživanja (Kolar Billege, 2014.) pokazuju kako većina učitelja smatra da učenici stječu dovoljno znanja za nesmetan prijelaz u peti razred, ali se istovremeno gotovo trećina učitelja s time ne slaže. Jezikoslovci i metodičari, također, dvoje o količini jezikoslovnih sadržaja u nižim razredima osnovne škole. U izlaganju se problematizira učenje gramatike u nižim razredima osnovne škole u nastavnome predmetu Hrvatski jezik, na primjeru glagola. U prvome dijelu analiziraju se važeći jezični i integrirani udžbenici za niže razrede osnovne škole na temelju uvida u lingvometodičke predloške i metodički instrumentarij nastavnih jedinica povezanih s glagolima. U drugom će se dijelu navesti rezultati istraživanja koje će se provesti među učiteljima razredne nastave u Primorsko-goranskoj i Istarskoj županiji, metodom ankete. Upitnik konstruiran za ovo istraživanje sastoji se od dvaju instrumenata: jednog koji mjeri očekivanja i praksu nastavnika te instrumenta koji mjeri učestalost jezičnih aktivnosti. Uz navedene upitnik sadrži i otvoreno pitanje u kojem učitelji ocjenjuju postojeći program. Cilj istraživanja jest utvrditi stavove učitelja o postojećem nastavnom programu i zastupljenosti jezikoslovnih sadržaja, u području morfologije. Izlaganjem se želi potaknuti rasprava o količini slovničkih sadržaja u nastavi Hrvatskoga jezika usmjerenoj ponajprije na razvoj komunikacijske kompetencije u nižim razredima osnovne škole te o okomitoj i vodoravnoj povezanosti nastave slovnice na primjeru glagola. Autori se zalažu za funkcionalnu nastavu jezika u službi razvijanja komunikacijske kompetencije, kao i za postupnost, sustavnost i dosljednost u poučavanju. Rezultati bi mogli koristiti sastavljačima novih nastavnih programa najavljenih kurikularnom reformom, ponajviše za definiranje ishoda učenja povezanih s glagolima.
metodika hrvatskoga jezika, razredna nastava, nastava slovnice, glagoli, udžbenici, stavovi učitelja
Sažetak je objavljen u Knjižici sažetaka, a cjeloviti rad nije poslan za objavljivanje u Zborniku radova koji je objavljen 2017.
engleski
A Methodological Approach to Language Education in Early Primary Education on the Example of Verbs
nije evidentirano
Methodology of teaching Croatian language, early primary education, teaching grammar, verbs, schoolbooks, teachers' attitudes
nije evidentirano
Podaci o prilogu
45-46.
2016.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Jezik kao predmet proučavanja i jezik kao predmet poučavanja: knjižica sažetaka
Srednja Europa ; Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL)
978-953-7963-45-3
Podaci o skupu
Jezik kao predmet proučavanja i jezik kao predmet poučavanja
predavanje
12.05.2016-14.05.2016
Rijeka, Hrvatska