Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Razvoj gramatičke kompetencije u međujeziku hrvatskih učenika engleskoga kao stranoga jezika (CROSBI ID 414579)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Semren, Mirjana Razvoj gramatičke kompetencije u međujeziku hrvatskih učenika engleskoga kao stranoga jezika / Čurković Kalebić, Sanja (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2015

Podaci o odgovornosti

Semren, Mirjana

Čurković Kalebić, Sanja

hrvatski

Razvoj gramatičke kompetencije u međujeziku hrvatskih učenika engleskoga kao stranoga jezika

Predmet proučavanja ove disertacije gramatička je kompetencija učenika engleskog kao stranog jezika. Gramatička kompetencija definirana je u smislu jezičnog znanja i sposobnosti za primjenu tog znanja u komunikaciji. Stvaranje veza između glagolskih oblika i njihova značenja ključno je za proces učenja stranog jezika. Usvajanje morfoloških obilježja utječe na razvoj gramatičke kompetencije, a time i na usustavljivanje struktura učenikova međujezika sa strukturama jezika cilja. Cilj je ovog rada istražiti razvoj gramatičke kompetencije u međujeziku hrvatskih učenika engleskog kao stranog jezika. Pretpostavka od koje polazimo u ovom radu je da viši stupanj učenja podrazumijeva i višu razinu gramatičke kompetencije. Gramatičku smo kompetenciju kros-sekcijski istražili kod tri generacije učenika nižeg (osmi razredi osnovne škole) i višeg stupnja učenja (treći razredi srednje škole), a longitudinalno kod iste skupine učenika početnog (šesti razred osnovne škole), srednjeg (sedmi razred osnovne škole) i naprednog stupnja učenja (osmi razred osnovne škole). Razvoj gramatičke kompetencije na promatranim stupnjevima učenja istražili smo s obzirom na redoslijed usvajanja gramatičkih morfema, tj. glagolskih vremena i s obzirom na uspješnost usvajanja istih. Uporabu gramatičkih morfema i glagolskih vremena čije smo usvajanje longitudinalno promatrali posebno smo istražili prema načelima usvajanja glagolske morfologije za iskazivanje glagolskih vremena i glagolskog vida (Bardovi-Harlig, 2000). Istraživanje smo proveli na korpusu koji se sastoji od prijepisa zvučnih zapisa dijelova razredne interakcije na satovima engleskog kao stranog jezika u našim školama. Govorna produkcija učenika poticala se različitim vrstama komunikacijskih aktivnosti ovisno o stupnju učenja. Iz korpusa smo izdvojili gramatičke morfeme čiju smo uporabu bilježili u tablicama za kodiranje. Na temelju prikupljenih podataka izvršili smo analize kvantitativnog tipa, a u skladu s postavljenim istraživačkim ciljevima. Rezultati provedenog istraživanja upućuju na sljedeće. Prema rezultatima kros-sekcijskog istraživanja viši stupanj učenja upućuje na uspješniju uporabu gotovo svih gramatičkih morfema u odnosu na učenike nižeg stupnja učenja. Također, očekivani napredak u usvajanju glagolskih vremena uočavamo kod učenika višeg stupnja učenja u odnosu na učenike nižeg stupnja učenja. Suprotno očekivanom, rezultati longitudinalnog istraživanja pokazuju da je izostao napredak u uspješnosti usvajanja većine gramatičkih morfema, ali i glagolskih vremena na promatranim stupnjevima učenja. Tome unatoč, rezultati longitudinalnog istraživanja djelomično su potvrdili da učenici od početnog do naprednog stupnja učenja slijede načela o usvajanju glagolske morfologije za iskazivanje glagolskih vremena i glagolskog vida (Bardovi-Harlig, 2000). Spoznaje do kojih dolazimo pružaju bolji uvid u razvojne obrasce usvajanja morfološke podsastavnice gramatičke kompetencije hrvatskih učenika engleskog kao stranog jezika. Spoznaje o usvajanju gramatičkih morfema i glagolskih vremena mogle bi poslužiti za osmišljavanje novih nastavnih materijala namijenjenih razvoju gramatičke i općenito komunikacijske kompetencije. Model istraživanja mogao bi biti polazište za buduća istraživanja razvoja morfoloških obilježja gramatičke kompetencije hrvatskih učenika stranog jezika.

gramatička kompetencija, međujezik, gramatički morfemi, glagolska vremena, redoslijed usvajanja, uspješnost u usvajanju, načela o usvajanju glagolske morfologije

nije evidentirano

engleski

The development of grammatical competence in the interlanguage of Croatian EFL learners

nije evidentirano

grammatical competence, interlanguage, grammatical morphemes, verbal tenses, order of acquisition, rate of success, principles of tense-aspect acquisition

nije evidentirano

Podaci o izdanju

376

11.06.2015.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Filologija