Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 895803

Gradska djeca u divljini: Kopački rit u kurikulumu osječkih osnovnih škola


Varga, Rahaela; Peko, Anđelka; Varga, Maja
Gradska djeca u divljini: Kopački rit u kurikulumu osječkih osnovnih škola // 6. simpozij Kopački rit: jučer, danas, sutra
Kopačevo, Hrvatska, 2017. (poster, međunarodna recenzija, sažetak, stručni)


Naslov
Gradska djeca u divljini: Kopački rit u kurikulumu osječkih osnovnih škola
(City Kids in Wilderness: Kopački Rit in the Osijek primary schools' curricula)

Autori
Varga, Rahaela ; Peko, Anđelka ; Varga, Maja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni

Skup
6. simpozij Kopački rit: jučer, danas, sutra

Mjesto i datum
Kopačevo, Hrvatska, 28.-29.09.2017

Vrsta sudjelovanja
Poster

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
Park prirode Kopački rit, školski kurikulum, učenici osnovne škole
(Nature park Kopački rit, school curriculum, primary school students)

Sažetak
Osim što kao park prirode ima ekološku vrijednost, Kopački rit se može proučavati kao izvor i mjesto učenja i poučavanja učenika osnovnih škola. U ovom radu usmjerili smo se na djecu osnovnih škola Grada Osijeka jer nas je zanimalo koliko njih ima priliku posjetiti Kopački rit u organizaciji svoje škole. U tu smo svrhu analizirali njihove školske kurikulume kao službene dokumente koji opisuju sve što se u školi organizira uz redovnu nastavu (izborni predmeti, izvannastavne aktivnosti, školski projekti, međunarodna suradnja, dopunska nastava, dodatna nastava, izvanučionička nastava, itd.). Školski kurikulum na početku svake školske godine sastavljaju učitelji i ostali djelatnici uključeni u njegovu provedbu. Za razliku od nacionalnog kurikuluma koji je isti na razini čitave države, u osmišljavanju školskog kurikuluma školski kolektiv ima autonomiju i može njime iskazati svoju posebnost u skladu s resursima koji su im dostupni. Poželjno je da se pritom polazi od interesa i želja samih učenika i njihovih roditelja, a naposljetku ga odobrava Školski odbor. Cilj je istraživanja bio doznati prepoznaju li osnovne škole mogućnosti neposrednog iskustvenog učenja koje Kopački rit pruža. Konkretnije, istražili smo a) udio gradskih škola koje se u svome kurikulumu odlučuju za posjet Kopačkome ritu, b) za koji se oblik izvanučioničke nastave pritom odlučuju, c) kojem je uzrastu posjet namijenjen, d) s kojim se ciljem organizira, e) koji se ishodi očekuju po završetku posjeta, f) kako se planira utvrditi jesu li ishodi uistinu ostvareni. Razrađeniji plan svjedoči o ozbiljnosti pristupa i većoj vjerojatnosti ostvarenja plana posjete (jer škole nisu obvezne provesti planirano ukoliko argumentiraju razloge ne izvršavanja plana). Rezultati analize osnovnoškolskih kurikuluma su pokazali kako je u školskoj godini 2016/2017. devet od ukupno dvadeset škola planiralo posjet Kopačkome ritu, koji je pritom organiziran u sklopu izvannastavnih aktivnosti, projekta na dodatnoj nastavi ili kao poludnevni/cjelodnevni izlet u sklopu terenske nastave. Obuhvaćeni su učenici svih triju odgojno-obrazovnih ciklusa (2., 4., 5., 6., i 8. razreda), a ciljevi i očekivani ishodi podređeni su učeničkoj dobi i obliku nastave tijekom kojeg je posjet organiziran, premda pritom najčešće nisu operacionalizirani i mjerljivi u postupku vrednovanja. Zamjetno je i da među tih devet škola, samo jedna ima detaljno razrađen plan do razine operativnosti. Iz toga se zaključuje o potrebi dodatne izobrazbe učitelja o ekološkoj vrijednosti Kopačkog rita i mogućnostima odgoja i obrazovanja kako bi ih se dodatno motiviralo da svojim učenicima omoguće iskustvo posjeta i istraživanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Ustanove
Fakultet za odgojne i obrazovane znanosti, Osijek