Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Profesionalne kompetencije nastavnika u suočavanja sa stresnim situacijama u školi (CROSBI ID 413532)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Foro, Diana Profesionalne kompetencije nastavnika u suočavanja sa stresnim situacijama u školi / Palekčić, Marko (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2015

Podaci o odgovornosti

Foro, Diana

Palekčić, Marko

hrvatski

Profesionalne kompetencije nastavnika u suočavanja sa stresnim situacijama u školi

Prema novijim istraživanjima nastavno osoblje u usporedbi s ostalim radnim skupinama, znatno češće ima tegobe u vidu iscrpljenosti, izgaranja i drugih bolesti, koje su posljedica nastavničkog stresa. Brze društvene promjene nameću školi i učiteljima nove i često prevelike zahtjeve i odgovornosti na koje učitelji trebaju kompetentno odgovoriti. Osjećaj stresa posljedica je ne samo pojedinčeve percepcije radne situacije kao potencijalne prijetnje njegovu samopoštovanju ili osobnoj dobroti, nego i njegovih pedagoških kompetencija, što čini temu ovog doktorskog rada. Cilj je istraživanja pokazati povezanost pedagoških kompetencija učitelja sa stresnim situacijama u školi, polazeći od pedagoško-didaktičke perspektive, u smislu teorijskog, empirijskog i pragmatično- iskustvenog konteksta. Tijek ostvarenja cilja prikazan je kroz teorijski i empirijski dio rada. U teorijskom je dijelu opisan nastavnički stres te različiti pristupi profesionalnim kompetencijama nastavnika. Prvi dio empirijskog rada odnosi se na rezultate empirijskih istraživanja o izvorima stresa i načinima suočavanja sa stresom, u kontekstu kojih se kasnije razmatraju pedagoške kompetencije učitelja. Drugi dio empirijskog rada odnosi se na vizualni i tekstualni prikaz i interpretaciju rezultata istraživanja pedagoških kompetencija učitelja, dobivenih istraživačkim tehnikama iz područja Grounded Theory (GT): četiri glavne kategorije koje se odnose na: Stresne situacije u školi (Izvori stresa), Kompetencije učitelja, Obrasce reagiranja u stresnim situacijama te Izobrazbu učitelja. Iz podataka i izvedenih kategorija dobivena je središnja kategorija „Nerazvijeni sustav podrške učiteljima, “ koja objašnjava odnos pedagoških kompetencija učitelja i reagiranja na opterećenja. Empirijski je utvrđeno da se učitelji suočavaju s radnim opterećenjima usmjeravanjem na zadatak, za koje je neophodno posjedovanje kompetencija. Rezultati istraživanja potvrđuju značaj, ali i nedostatak kompetencija kod učitelja za lakše i bolje nošenje s radnim opterećenjima. Pritom se posebno ističe nedostatak Samokompetencije, koja obuhvaća vlastiti profesionalni razvoj učitelja i osobne stavove u kojima se izražava individualno držanje prema svijetu, radu i samome sebi. Zaključak je rada da su pedagoške kompetencije učitelja povezane s obrascima reagiranja na stresne situacije, stoga se problematizira naobrazba učitelja kao preduvjet „izlaženja na kraj“ sa i u situacijama brzih promjena koje svakodnevno dotiču školu i učitelje.

učitelji, pedagoške kompetencije učitelja, stresne situacije u školi, suočavanje sa stresnim situacijama, utemeljena teorija, izobrazba učitelja

Poveznica za digitalni repozitorij Filozofskog fakulteta u Zagrebu na kojoj je dostupan cjelovit tekst disertacije: http://darhiv.ffzg.unizg.hr/8565/

engleski

Professional Competence of Teachers in Coping with Stresfull Situations at School

nije evidentirano

teachers, teachers' pedagogical competences, stressful situations at school, coping with stressful situations, grounded theory, teachers training

nije evidentirano

Podaci o izdanju

267

30.11.2015.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Pedagogija