Modeli dječje participacije u funkciji pedagoške elaboracije sudjelovanja djece (CROSBI ID 652218)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Širanović, Ana
hrvatski
Modeli dječje participacije u funkciji pedagoške elaboracije sudjelovanja djece
Participacija djece danas predstavlja vodeću paradigmu u znanostima koje se bave proučavanjem djetinjstva, ali i u praksi u radu s djecom. Ona se odnosi na aktivno i smisleno sudjelovanje djece u različitim kontekstima koji djecu okružuju (na primjer, u obitelji, u vrtiću i školi, u lokalnoj zajednici). Međutim, ni u teoriji ni u praksi nije posve jasno što sve aktivno i smisleno sudjelovanje djece podrazumijeva. Ono se najčešće izjednačava s pružanjem prilika djeci da uživaju svoja prava na sudjelovanje (participativna prava) iz Konvencije o pravima djeteta, što značajno ne pomaže boljem razumijevanju sudjelovanja djece jer ne postoji opće slaganje oko toga koji se članci Konvencije odnose na ta prava niti koje slobode djeteta proizlaze iz njih. U zadnjih je dvadesetak godina međutim razvijeno čak tridesetak modela dječje participacije i participacije mladih (Creative Commons, 2011) čija je svrha pružiti jasniji i konkretniji okvir za razumijevanje sudjelovanja djece. Najutjecajniji od njih je model sudjelovanja djece u projektima Rogera A. Harta (1992), tzv. Ljestvica participacije. Osim Hartovog modela, u znanstvenoj se literaturi ističu i model Harryja Shiera (2001), tzv. Putevi do participacije te model Nandane Reddy i Kavite Ratna (2002), tzv. Putovanje dječjom participacijom. U radu će se najprije prikazati te analizirati tri navedena utjecajna modela dječje participacije, a potom će se nastojati ponuditi obrisi pedagoškog modela dječje participacije, sa svrhom pedagoške elaboracije sudjelovanja djece u odgojno-obrazovnim institucijama. Pedagoški model dječje participacije orijentirao bi se na pedagoški odnos djeteta i odrasle osobe prilikom sudjelovanja djece, odnosno na promjenu u pedagoškom vođenju djeteta od asimetričnosti prema simetričnosti odnosa te odgovornosti djeteta, odnosno od heteronomije prema autonomiji djeteta (Bašić, 2015).
participacija djece, sudjelovanje djece, prava djeteta, model dječje participacije, pedagoški odnos
nije evidentirano
engleski
Models of children's participation in function of pedagogical elaboration of child participation
nije evidentirano
child participation, children's rights, child participation model, pedagogical relationship
nije evidentirano
Podaci o prilogu
136-151.
2017.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Maleš, Dubravka ; Širanović, Ana ; Višnjić Jevtić, Adrijana
Zagreb:
978-953-175-661-7
Podaci o skupu
Pravo djeteta na odgoj i obrazovanje: teorije, politike i prakse
predavanje
30.09.2017-02.10.2017
Opatija, Hrvatska