Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Filcani šešir izrađen od vune bojadisane prirodnim bojilom estrahiranim iz Dactylopius coccus (CROSBI ID 413040)

Ocjenski rad | diplomski rad

Marija, Leš Filcani šešir izrađen od vune bojadisane prirodnim bojilom estrahiranim iz Dactylopius coccus / Sutlović, Ana (mentor); Zagreb, Tekstilno-tehnološki fakultet, . 2017

Podaci o odgovornosti

Marija, Leš

Sutlović, Ana

hrvatski

Filcani šešir izrađen od vune bojadisane prirodnim bojilom estrahiranim iz Dactylopius coccus

Prirodno košenil bojilo životinjskog podrijetla ekstrahirano iz Dactylopius coccus ispitano je i iskorišteno u svrhu bojadisanja vune za izradu filcanog šešira. Definirana je boja kao psihofizički doživljaj i uvjeti koji su potrebni da bi se ostvario doživljaj boje. Opisano je čime se bavi metrika boje, što točno ona podrazumijeva u sustavu vrednovanja boja i tko je prvi put uveo ocjenjivanje kvalitete, dimenzije, boje u samo tri pogleda i koja su to. Definira se pojam bojila i njihova primjena, podjela bojila na prirodna i umjetna, te podjela prirodnih bojila prema podrijetlu u tri kategorije. Pojmovi bojila purpurnog i grimiznog tona dobivenih od štitastih ušiju i morskog puža volka, objašnjeni su njihovim podrijetlom, definiranjem njihove vrste, načinima uzgoja i dobivanja bojila iz tih životinjskih vrsta te samom upotrebom i načinom korištenja tih bojila. Definira se sam pojam i korijen riječi "grimiz" i "purpur" te njihove različitosti i sličnosti u značenju. Navode se glavne karakteristike vune kao tekstilnog vlakna te se kroz morfološku građu vunenog vlakna objašnjava zašto je to vlakno drugačije od drugih i kako se ponaša u procesu filcanja. Opisuje se tehnika filcanja kao drevna vještina za koju možemo reći da spada i pod hrvatsku baštinu, jer svoje korijene vuče iz prošlosti kada su se odjevni predmeti isključivo radili od vune. Temeljito je opisana tehnika izrade zračne čipke, koja je sama po sebi vrlo jednostavna, ali zahtjevnog karaktera koji iziskuje mnogo vremena i truda. U ovom slučaju svoje je mjesto zračna čipka pronašla kao dekorativni dodatak na filcanom šeširu. Šeširi su uvijek imali svoje značenje i definirali su status osoba u društvu, tako da se u teoretskom dijelu ovog rada govori i o ulozi šešira kroz povijest. Prirodno košenil bojilo i vuna kao tekstilni materijal obrađeni su u procesu bojadisanja s predobradom metalnim solima. Opisan je postupak predobrade metalnim solima, proces pranja vune i postupak bojadisanja. Navedeni su procesni parametri i instrumenti i uređaji kojima se provodio eksperimentalni dio koji je potkrijepljen usporedbom dobivenih rezultata. Radi jasnijeg poimanja razlike u obojenjima priložena je karta boja s obrađenim vunenim uzorcima te fotografije gotovog filcanog šešira koji uključuje sve segmente koji su razrađeni u ovom radu.

vuneni filc, prirodna bojila, košenil

nije evidentirano

engleski

Hat of felt wool dyed with natural dyes extracted from Dactylopius coccus

nije evidentirano

wool felt, natural dyes, Cochineal

nije evidentirano

Podaci o izdanju

47

26.09.2017.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Tekstilno-tehnološki fakultet

Zagreb

Povezanost rada

Tekstilna tehnologija