Musica reservata (CROSBI ID 59370)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Davidović, Dalibor
hrvatski
Musica reservata
Glazbenu poetiku Marka Ruždjaka obilježava u isti mah skrivenost i neskrivenost, prozirnost i tajnovitost. U ovome se radu istražuju različite razine na kojima se odvija ova igra. Skrivenost i neskrivenost odnose se u prvome redu na način oblikovanja Ruždjakovih skladbi: pojedinačne dionice mogu izaći u prvi plan ili se prikriti utapajući se u zvukovnu okolinu što je čine druge dionice. Svaki put iznova odigravajući ovu igru, kao svojevrsni koncerti (kako u smislu glazbene vrste tako i u smislu glazbene prigode), skladbe uprizoruju njezine različite varijante, ali istodobno pokazuju i zajedničke crte, karakteristične za Ruždjakovo skladanje. Igra skrivenosti i neskrivenosti zamjetna je i na razini građe: glazbeni elementi Ruždjakovih skladbi kadri su nešto evocirati ili pak prikriti, pri čemu ishodištem evokacije mogu biti kako naslovi ili predlošci (tekstovni, likovni) tako i glazbene vrste i sastavi, ali i pojedinačne glazbene geste itd. Dočim se tako skladbe s jedne strane otvaraju svakovrsnim – ili pak nikakvim – evokacijama, s druge strane kao da se uvijek iznova vraćaju istome, upućujući na neko počelo glazbe onkraj subjektiviteta subjekta (ako pod ovime razumijemo njezino novovjekovno određenje). U posljednjem dijelu članka pokazuje se kako Ruždjakovo djelo uprizoruje igru skrivenosti i neskrivenosti i na razini samoga zasnivanja glazbe.
reducirano slušanje, zvukovna figura, koncert, arabeska, stranost, subjektivitet, zaokret
nije evidentirano
engleski
Musica reservata
nije evidentirano
reduced listening, sound figure, concerto, arabesque, otherness, subjectivity, turn
nije evidentirano
Podaci o prilogu
101-141.
objavljeno
Podaci o knjizi
Nagnuće tišini: Marko Ruždjak, skladatelj / Inclination towards Silence: Marko Ruždjak, Composer
Davidović, Dalibor ; Kiš Žuvela, Sanja
Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo
2017.
978-953-6090-58-7