Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

O ženama u „Viencu“ i o liku učiteljice u trima književnim tekstovima 19. stoljeća (CROSBI ID 240863)

Prilog u časopisu | pregledni rad (znanstveni)

Šego, Jasna O ženama u „Viencu“ i o liku učiteljice u trima književnim tekstovima 19. stoljeća // Kroatologija, 2 (2011), 2; 141-160

Podaci o odgovornosti

Šego, Jasna

hrvatski

O ženama u „Viencu“ i o liku učiteljice u trima književnim tekstovima 19. stoljeća

U 19. stoljeću u Hrvatskoj školovanje žena uglavnom je u funkciji odgoja i obrazovanja dobrih supruga, nacionalno svjesnih majki i spretnih kućanica. Ženi je mjesto u privatnosti doma, a muškarcu u javnoj sferi. Ipak, i u tim, za ženu teškim, okolnostima progovaraju osviještene žene i neki muškarci – zalažu se za ravnopravnost muškaraca i žena te za ulazak žena na sveučilište. U radu se promatra i slika učiteljice na temelju triju književnoumjetničkih tekstova – Perkovčeve Stankovačke učiteljice, Šenoine Branke i romana K. Š. Gjalskoga Đurđica Agićeva te tekstova o odgojno-obrazovnom sustavu objavljenih u „Viencu“ od 1869. do 1903. Na taj se način stječe djelomičan uvid u sliku učiteljice u Hrvatskoj u kontekstu 19. stoljeća. Lik učiteljice u književnosti kao mogućem svijetu povezuje se s nesebičnošću, altruizmom, domoljubljem, osvješćivanjem i emancipiranjem, ljubavlju prema svomu pozivu, težnjom za prosvjećivanjem hrvatskoga sela te s pokušajima odupiranja primitivizmu, ljudskoj okrutnosti i beskrupuloznosti. Takav se lik nalazi u „procijepu“ između privatnoga i javnoga, idealizma i razočaranja, sreće i udesa. U oblikovanju lika učiteljice u hrvatskoj književnosti 19. stoljeća prepoznaju se realističke značajke i moralno- didaktičke tendencije.

domoljublje ; emancipacija ; obrazovanje ; osvješćivanje ; neovisnost

nije evidentirano

engleski

On Women in “Vienac” and the Female Teacher in Three Literary Texts of the 19th Century

nije evidentirano

patriotism ; emancipation ; education and consciousness ; independence

nije evidentirano

Podaci o izdanju

2 (2)

2011.

141-160

objavljeno

1847-8050

1848-9117

Povezanost rada

Filologija

Poveznice