Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Kipovi Giovannija Comina na glavnom oltaru franjevačke crkve na Trsatu (CROSBI ID 240640)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Tulić, Damir Kipovi Giovannija Comina na glavnom oltaru franjevačke crkve na Trsatu // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 40 (2016), 35-49

Podaci o odgovornosti

Tulić, Damir

hrvatski

Kipovi Giovannija Comina na glavnom oltaru franjevačke crkve na Trsatu

U franjevačkoj je crkvi Majke Milosti na Trsatu između 1690. i 1692. podignut raskošni mramorni oltar opremljen kipovima. Komemorativna ploča, nekoć postavljena na oltar, kao i arhivski spisi, govore o njegovom donatoru, zagrebačkom sudcu Ivanu Uzolinu, bratu tadašnjeg provincijala fra Franje Uzolina, a koji je u tu svrhu darovao tisuću zlatnika. Oltar je izvela obiteljska radionica Pacassi iz Gorizije na čelu s Leonardom Pacassijem, služeći se predlošcima iz venecijanske altaristike. Po tadašnjem običaju radionice iz periferije zahtjevniju su mramornu skulpturu naručivale u Veneciji kod uglednih kipara. Mramorne skulpture svetog Franje Asiškog te svetog Ivana Evanđeliste, kao i lik Boga Oca s kerubinima te dva velika anđela na atici oltara mogu se pripisati venecijanskom kiparu Giovanniju Cominu (Treviso, oko 1647. – Venecija, 1695.). Unutar njegove radionice nastala je i manja plastika kao što su glave kerubina uokolo čudotvorne slike Gospe Trsatske te putto iznad oltarne niše. Giovanni Comin jedan je od protagonista mletačke skulpture zadnje četvrtine 17. stoljeća. Njegove su skulpture izrasle na tradiciji najznačajnijeg kipara djelatnog u Veneciji Seicenta, Giusta Le Courta (Ypres, 1627. – Venecija, 1679.). No, Cominova su djela jednostavnija i klasičnijih formi. Kako je kipar umro relativno mlad, njegov dosadašnji opus koncentriran je u svega petnaestak godina, od prvih dijela u Padovi iz 1679. do rada u kapeli Monte di Pieta u Udinama iz 1694. godine. Cominove kipove nastale krajem 1680ih odlikuje neusiljena kretnja, pojednostavljena draperija lomljena u plohe, kao i lica klasicizirajuće, sublimirane ljepote. U Hrvatskoj su dosad bila poznata njegova dijela u Dalmaciji, odnosno anđeli na glavnom oltaru u Kaštel Lukšiću te kipovi svetih Petra i Pavla u Zadru. Najvrsniji lik na trsatskom oltaru je sveti Ivan Evanđelist, gracilne impostacije, majstorski klesane draperije te lica sublimirane ljepote. Usporediv je s Cominovim djelima iz druge polovice devetog desetljeća 17. stoljeća, kao što su kipovi četiriju anđela u crkvi San Nicolò u Trevisu, zatim sa zadarskim Apostolskim prvacima ili svetim Tomom Akvinskim te svetim Petrom Mučenikom iz svečeve crkve u Udinama. Najsugestivnije lice na trsatskom oltaru je ono Boga Oca na atici, a blisko je licu zadarskog svetog Pavla ili fizionomiji genija na spomeniku obitelji Marchetti u Padovi. I dva velika anđela na atici mogu se usporediti s onima u Cordovadu ili sličnima na oltaru u venecijanskoj crkvi San Marziale. Trsatski oltar stoji na početku podizanja mramornih žrtvenika na području Rijeke, Hrvatskog primorja i kontinentalne unutrašnjosti. Njegove kvalitetne skulpture mogu se okarakterizirati kao najraniji primjeri mletačke barokne plastike načinjene u mramoru na području Banske Hrvatske. Cominu se također pripisuje kip Vjere postavljen na svečanom stubištu nekadašnjeg samostana reda Somaska (Seminario Patriarcale) u Veneciji, iz druge polovice 1680ih., dosad atribuiran Giustu Le Courtu. Zatim, skulptura Gospa od Ružarija iz župne crkve u Mogliano Veneto, smatrana dijelom nepoznatog majstor iz 18. stoljeća. Ovaj bi se kip po tipologiji nabora i fizionomije likova mogao datirati u sredinu 1680ih. Također, Cominu valja atribuirati i glorijolu s kerubinima i puttima na drugom oltaru desno u venecijanskoj crkvi Santa Marija Gloriosa dei Frari koja je jednom bila dio veće altarističke ili kiparske cjeline, a najvjerojatnije potječe iz neke zatvorene crkve u Veneciji. Konačno, Cominovo atorstvo se predlaže za kamene kipove svetih Petra, Uskrslog Krista i Pavla, a što su smješteni ispred župne crkve u Refrontolu (Treviso). Najvjerojatnije su krasili staro pročelje župne crkve obnovljeno u 19. stoljeću. Sveti Petar iz Refrontola replika je Cominovog svetog Filipa iz 1681 u Santa Giustina u Padovi, a sveti Pavao, istoimenog lika iz crkve svetog Šime u Zadru.

mramorni oltar, mramorna skulptura, Trsat, Giovanni Comin, Venecija, Santa Maria Gloriosa dei Frari, Mogliano Veneto, Refrontolo

nije evidentirano

engleski

Sculptures by Giovanni Comin at the Main Altar of the Franciscan Church in Trsat

nije evidentirano

marble altar, marble sculpture, Trsat, Giovanni Comin, Venice, Santa Maria Gloriosa dei Frari, Mogliano Veneto, Refrontolo

nije evidentirano

Podaci o izdanju

40

2016.

35-49

objavljeno

0350-3437

1845-4534

Povezanost rada

Povijest umjetnosti

Indeksiranost