Numerički model provozne brzine kružnoga raskrižja (CROSBI ID 411170)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Šurdonja, Sanja
Dragčević, Vesna
hrvatski
Numerički model provozne brzine kružnoga raskrižja
Postupak projektiranja kružnog raskrižja u važećim nacionalnim smjernicama, pravilnicima ili tehničkim uputama je iterativan i uključuje zadovoljenje uvjeta provoznosti, preglednosti i provozne brzine. Provjera provozne brzine vozila na ulazu, u kružnom raskrižju i na izlazu iz kružnog raskrižja mora potvrditi da je brzina u granicama koje su preporučene važećom regulativom u svrhu postizanja zahtijevane propusne moći, razine usluge i sigurnosti u kružnom raskrižju. U analiziranim smjernicama primjenjuju se dva općeprihvaćena modela za proračun provozne brzine, američki i nizozemski model. Ispitivanje brzina na odabranom uzorku kružnih raskrižja na terenu sustavom brojača prometa pokazalo je da su navedeni modeli nedovoljno pouzdani u procjeni provozne brzine, a u slučajevima odstupanja od odabira oblikovnih elemenata kružnih raskrižja preporučenih regulativom, neprimjenjivi. Nastavak ispitivanja provoznih brzina na odabranim kružnim raskrižjima proveden je korištenjem nove metodologija primjenom osobnog vozila s Globalnim Navigacijskim Satelitskim Sustavom (GNSS). Obavljena su ispitivanja za ulaz u raskrižje, sredinu i izlaz iz raskrižja, za desno skretanje i za ravni prolaz, te su analizirane dvije putanje: unaprijed definirana putanja (opisana u američkom modelu) i proizvoljna putanja (ne uvjetovani izbor vozača). Ispitivanja su uključivala minimalno 50 prolaza za svaki mjerodavni smjer. Za svaki prolaz određene su provozne brzine na 5 pozicija te geometrijski elementi na terenu opisane putanje vozila, sveukupno 771 prolaz vozilom. Numerički model za proračun provoznih brzina i radijusa izrađen je za ravnu putanju vozila koja se ispitivanjima pokazala mjerodavnom. Statistički utvrđene razlike između brzina na ulazu, u sredini kružnog raskrižja i na izlazu ukazale su na potrebu razvoja zasebnih modela za proračun brzina na navedenim pozicijama. U postupku validacije potvrđena je visoka pouzdanost razvijenih modela za proračun brzine u sredini i na izlazu iz raskrižja te modela za proračun radijusa putanje u sredini, dok je slabija pouzdanost utvrđena za model za proračun brzine na ulazu u kružno raskrižje. U usporedbi s postojećim modelima pokazalo se da je postignuta veća pouzdanost primjene modela razvijenih u ovom radu za kružna raskrižja izvedena prema hrvatskim smjernicama.
kružno raskrižje, provozna brzina, putanja vozila, model za proračun
nije evidentirano
engleski
NUMERICAL MODEL OF TRAVEL SPEED THROUGH THE ROUNDABOUT
nije evidentirano
roundabout, travel speed, vehicle path, model for calculation
nije evidentirano
Podaci o izdanju
214
25.05.2017.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Građevinski fakultet, Zagreb
Zagreb