Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Interkulturalni odgoj u nastavi glazbe općeobrazovnih škola (CROSBI ID 410966)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Begić, Amir Interkulturalni odgoj u nastavi glazbe općeobrazovnih škola / Previšić, Vlatko (mentor); Osijek, Filozofski fakultet Osijek, . 2017

Podaci o odgovornosti

Begić, Amir

Previšić, Vlatko

hrvatski

Interkulturalni odgoj u nastavi glazbe općeobrazovnih škola

Interkulturalni odgoj u nastavi glazbe općeobrazovnih škola bio je predmetom istraživanja u ovom radu. Analizirani su, s obzirom na interkulturalizam, sadržaji kurikuluma i nastavnih planova i programa u Republici Hrvatskoj i u nekim europskim državama. Također, analizirani su sadržaji pratećih CD-a udžbenika za nastavu glazbe koji su odobreni odMinistarstva znanosti, obrazovanja i sporta s obzirom na zastupljenost različitih glazba svijeta. Empirijsko istraživanje anketnim upitnicima provedeno je na 309 osnovnoškolskih nastavnika Glazbene kulture i 65 gimnazijskih nastavnika Glazbene umjetnosti iz svih hrvatskih županija kao i na 46 studenata diplomskog studijaGlazbene pedagogije sa akademija u Zagrebu, Splitu, Osijeku i Puli. Cilj istraživanja bio je utvrditi je li nastava glazbe u osnovnim školama i gimnazijama zasnovana na interkulturalizmu i je li nastava na akademijama na kojima se obrazuju budući nastavnici glazbe koncipirana u smjeru razvijanja interkulturalne kompetencijestudenata. Istraživanje se odvijalo tijekom školske, odnosno akademske 2015./2016. godine. Ispitali smo nastavnike i studente u kojoj je mjeri nastava u školama, odnosno na akademijama zasnovana na interkulturalizmu. Ispitanici su također iskazali svoje stavove prema interkulturalnom odgoju u nastavi glazbe i procijenili vlastitu interkulturalnu kompetenciju.Istraživanjem se došlo do zaključka da nastava glazbe u hrvatskim općeobrazovnim školama nijezasnovana na interkulturalizmu. Zastupljenost različitih glazba svijeta, kako na CD-ima predviđenima za nastavu tako i u samoj nastavi, je nedovoljna. Također, u nastavi na akademijama nedovoljno je interkulturalnih sadržaja i kolegija koji bi razvijali interkulturalnu kompetenciju budućih nastavnika glazbe.Zapadnoeuropska umjetnička glazba, što je slučaj već dugi niz desetljeća, dominira nastavom glazbe u školama i na akademijama. U današnjem dinamičnom i globalizirajućem svijetu u kojemu je interkulturalizam obilježje svih društava, razvijanje interkulturalne kompetencije pojedinca od velike je važnosti. Upravo u nastavi glazbe učenici mogu u značajnoj mjeri razvijati svoju interkulturalnu kompetenciju jer je glazba sama po sebi interkulturalna umjetnost. To se na najbolji način može postići upoznavanjem različitih glazba svijeta i kultura u cjelini kojima određena glazba pripada. Osnovnoškolski i gimnazijski nastavnici glazbe iskazali su pozitivne stavove prema interkulturalizmu u nastavi, no istodobno su različite glazbe svijeta u nedovoljnoj mjeri prisutne u njihovoj nastavi. Razloge pronalazimo u nastavnim planovima i programima koji nisu osmišljeni na interkulturalnim osnovama kao i u pratećim CD-ima za nastavu u kojima gotovo da nema slušnih primjera osim zapadnoumjetničke glazbe.Nadalje, satnica predmeta ne ostavlja puno prostora za sadržaje poput glazba svijeta, a škole uglavnom nisu sklone materijalno podupirati organiziranje koncerata na kojima bi se učenici upoznali s glazbom različitih kultura.I nastavnici i studenti smatraju da bi škole i akademije trebale omogućiti uvjete za organiziranje takvih događanja, ali i uvjete za odvijanje interkulturalne nastave glazbe. Također, ispitanici su se djelomično procijeniliinterkulturalno kompetentnima istodobno iskazujući želju za razvijanjem svoje interkulturalne kompetencije i upozoravajući da za to rijetko imaju prilike. Interkulturalnu kompetenciju nastavnici bi prije svega trebali razvijati tijekom studija, a kasnije na različitim seminarima i radionicama. Mišljenja smo da se nastava glazbe u općeobrazovnim školama kao i nastava na akademijama mora osloboditi uniformnosti orijentirane na zapadnoeuropsku umjetničku glazbu i proširiti glazbene i kulturne vidike učenicima i studentima upoznavanjem brojnih glazbenih izričaja sa svih kontinenata. Rezultati ovog istraživanja pokazali su kako nastavnici smatraju da su učenici zainteresirani za glazbe svijeta. Isto su za sebe izjavili i studenti. Prema tomu, na kreatorima je kurikuluma i rukovodstvima akademija i sveučilišta osmišljavanje smjernica za nastavu glazbe koja će imati interkulturalnu dimenziju tako potrebnu za život u 21. stoljeću. Uz ispunjenje ovih preduvjeta i uz interkulturalno kompetentne nastavnike, interkulturalni će se odgoj u nastavi glazbe općeobrazovnih škola i ostvariti.

nastava glazbe, općeobrazovne škole, interkulturalni odgoj, studij Glazbene pedagogije, interkulturalna kompetencija, glazbe svijeta

nije evidentirano

engleski

Intercultural education in teaching music in general education schools

nije evidentirano

Teaching music, general education schools, intercultural education, Music education study programme, intercultural competence, music of the world

nije evidentirano

Podaci o izdanju

312

12.04.2017.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet Osijek

Osijek

Povezanost rada

Pedagogija