Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 881159

Metakognitivno nadgledanje eksplicitnog i implicitnog kategorijalnog učenja holističkih slikovnih podražaja


Žauhar, Valnea; Bajšanski, Igor; Domijan, Dražen
Metakognitivno nadgledanje eksplicitnog i implicitnog kategorijalnog učenja holističkih slikovnih podražaja // Četvrti sarajevski dani psihologije: Zbornik sažetaka
Sarajevo: Filozofski Fakultet Univerziteta u Sarajevu, 2016. str. 52-52 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Metakognitivno nadgledanje eksplicitnog i implicitnog kategorijalnog učenja holističkih slikovnih podražaja
(Metacognitive monitoring of explicit and implicit category learning of holistic pictiorial stimuli)

Autori
Žauhar, Valnea ; Bajšanski, Igor ; Domijan, Dražen

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Četvrti sarajevski dani psihologije: Zbornik sažetaka / - Sarajevo : Filozofski Fakultet Univerziteta u Sarajevu, 2016, 52-52

ISBN
9-772490-236009

Skup
Četvrti sarajevski dani psihologije

Mjesto i datum
Sarajevo, Bosna i Hercegovina, 21.-23.4.2016

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Kategorijalno učenje ; klasifikacija ; eksplicitni sustav ; implicitni sustav ; metakognitivno nadgledanje
(Category learning ; classificaation ; explicit memory system ; implicit memory sistem ; metacognitive monitoring)

Sažetak
Problem istraživanja bio je ispitati uspješnost metakognitivnog nadgledanja klasifikacije holističkih slikovnih podražaja s obzirom na različite razine sličnosti među podražajima. Točnu kategorijalnu pripadnost moglo je određivati jednodimenzionalno pravilo koje aktivira eksplicitni sustav učenja ili trodimenzionalno pravilo koje aktivira implicitni sustav učenja. U istraživanju je sudjelovalo 32 ispitanika. Svaki je ispitanik prošao fazu učenja i fazu transfera. U fazi učenja, zadatak ispitanika bio je temeljem povratne informacije naučiti kojoj kategoriji pripada svaki prezentirani podražaj. Korišteni su crteži izmišljenih životinja čija su obilježja varirala na pet dimenzija. U fazi transfera, zadatak ispitanika bio je klasificirati stare podražaje učene u prethodnoj fazi te novouvedene podražaje. Novi podražaji su izvedeni iz starih na način da su izmijenjene jedna ili dvije dimenzije irelevantne za određivanje kategorijalne pripadnosti. Time je manipulirana sličnost novih podražaja u odnosu na stare. Nakon svake klasifikacije, zadatak ispitanika bio je procijeniti sigurnost u točnost klasifikacije. Rezultati su pokazali kako su točnost klasifikacije i metakognitivne procjene općenito više kod aktivacije eksplicitnog sustava učenja. Pri tome, kod aktivacije eksplicitnog sustava točnost klasifikacije podjednaka je za sve razine sličnosti podražaja što pokazuje da su ispitanici uspješno generalizirali pravilo usvojeno u fazi učenja. Međutim, procjene su niže za podražaje kod kojih je sličnost narušena. Ovakvi rezultati upućuju na to da na formiranje procjena osim deklarativnog znanja o točnom klasifikacijskom pravilu (eksplicitni sustav) utječe i sličnost podražajnog materijala (implicitni sustav). Kod aktivacije implicitnog sustava, obrasci točnosti i procjena su usklađeni i pokazuju kako su obje mjere niže za one podražaje kod kojih je narušena sličnost. Ovaj nalaz upućuje na to kako su obilježja podražajnog materijala izvor i za donošenje klasifikacijskih odluka i za formiranje procjena. Zaključno, neovisno o aktivaciji sustava učenja, sličnost podražajnog materijala utječe na formiranje procjena što sugerira da se u podlozi donošenja klasifikacijskih odluka i metakognitivnog nadgledanja ne odvijaju nužno isti procesi.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
HRZZ-IP-2013-11-4139 - Metakognicija kod kategorijalnog učenja, mišljenja i razumijevanja (Dražen Domijan, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Rijeka

Citiraj ovu publikaciju

Žauhar, Valnea; Bajšanski, Igor; Domijan, Dražen
Metakognitivno nadgledanje eksplicitnog i implicitnog kategorijalnog učenja holističkih slikovnih podražaja // Četvrti sarajevski dani psihologije: Zbornik sažetaka
Sarajevo: Filozofski Fakultet Univerziteta u Sarajevu, 2016. str. 52-52 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
Žauhar, V., Bajšanski, I. & Domijan, D. (2016) Metakognitivno nadgledanje eksplicitnog i implicitnog kategorijalnog učenja holističkih slikovnih podražaja. U: Četvrti sarajevski dani psihologije: Zbornik sažetaka.
@article{article, year = {2016}, pages = {52-52}, keywords = {category learning, classificaation, explicit memory system, implicit memory sistem, metacognitive monitoring}, isbn = {9-772490-236009}, title = {Metacognitive monitoring of explicit and implicit category learning of holistic pictiorial stimuli}, keyword = {category learning, classificaation, explicit memory system, implicit memory sistem, metacognitive monitoring}, publisher = {Filozofski Fakultet Univerziteta u Sarajevu}, publisherplace = {Sarajevo, Bosna i Hercegovina} }