Metakognitivno nadgledanje eksplicitnog i implicitnog kategorijalnog učenja holističkih slikovnih podražaja (CROSBI ID 649257)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Žauhar, Valnea ; Bajšanski, Igor ; Domijan, Dražen
hrvatski
Metakognitivno nadgledanje eksplicitnog i implicitnog kategorijalnog učenja holističkih slikovnih podražaja
Problem istraživanja bio je ispitati uspješnost metakognitivnog nadgledanja klasifikacije holističkih slikovnih podražaja s obzirom na različite razine sličnosti među podražajima. Točnu kategorijalnu pripadnost moglo je određivati jednodimenzionalno pravilo koje aktivira eksplicitni sustav učenja ili trodimenzionalno pravilo koje aktivira implicitni sustav učenja. U istraživanju je sudjelovalo 32 ispitanika. Svaki je ispitanik prošao fazu učenja i fazu transfera. U fazi učenja, zadatak ispitanika bio je temeljem povratne informacije naučiti kojoj kategoriji pripada svaki prezentirani podražaj. Korišteni su crteži izmišljenih životinja čija su obilježja varirala na pet dimenzija. U fazi transfera, zadatak ispitanika bio je klasificirati stare podražaje učene u prethodnoj fazi te novouvedene podražaje. Novi podražaji su izvedeni iz starih na način da su izmijenjene jedna ili dvije dimenzije irelevantne za određivanje kategorijalne pripadnosti. Time je manipulirana sličnost novih podražaja u odnosu na stare. Nakon svake klasifikacije, zadatak ispitanika bio je procijeniti sigurnost u točnost klasifikacije. Rezultati su pokazali kako su točnost klasifikacije i metakognitivne procjene općenito više kod aktivacije eksplicitnog sustava učenja. Pri tome, kod aktivacije eksplicitnog sustava točnost klasifikacije podjednaka je za sve razine sličnosti podražaja što pokazuje da su ispitanici uspješno generalizirali pravilo usvojeno u fazi učenja. Međutim, procjene su niže za podražaje kod kojih je sličnost narušena. Ovakvi rezultati upućuju na to da na formiranje procjena osim deklarativnog znanja o točnom klasifikacijskom pravilu (eksplicitni sustav) utječe i sličnost podražajnog materijala (implicitni sustav). Kod aktivacije implicitnog sustava, obrasci točnosti i procjena su usklađeni i pokazuju kako su obje mjere niže za one podražaje kod kojih je narušena sličnost. Ovaj nalaz upućuje na to kako su obilježja podražajnog materijala izvor i za donošenje klasifikacijskih odluka i za formiranje procjena. Zaključno, neovisno o aktivaciji sustava učenja, sličnost podražajnog materijala utječe na formiranje procjena što sugerira da se u podlozi donošenja klasifikacijskih odluka i metakognitivnog nadgledanja ne odvijaju nužno isti procesi.
kategorijalno učenje ; klasifikacija ; eksplicitni sustav ; implicitni sustav ; metakognitivno nadgledanje
nije evidentirano
engleski
Metacognitive monitoring of explicit and implicit category learning of holistic pictiorial stimuli
nije evidentirano
category learning ; classificaation ; explicit memory system ; implicit memory sistem ; metacognitive monitoring
nije evidentirano
Podaci o prilogu
52-52.
2016.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Četvrti sarajevski dani psihologije: Zbornik sažetaka
Sarajevo: Filozofski fakultet Univerziteta u Sarajevu
9-772490-236009
Podaci o skupu
Četvrti sarajevski dani psihologije
predavanje
21.04.2016-23.04.2016
Sarajevo, Bosna i Hercegovina