Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

ULOGE MORALNOGA ODSTUPANJA I ODABRANIH OBITELJSKIH I ŠKOLSKIH ČIMBENIKA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU (CROSBI ID 410672)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Alajbeg, Anna ULOGE MORALNOGA ODSTUPANJA I ODABRANIH OBITELJSKIH I ŠKOLSKIH ČIMBENIKA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU / Bilić, Vesna (mentor); Zagreb, Učiteljski fakultet, Zagreb, . 2017

Podaci o odgovornosti

Alajbeg, Anna

Bilić, Vesna

hrvatski

ULOGE MORALNOGA ODSTUPANJA I ODABRANIH OBITELJSKIH I ŠKOLSKIH ČIMBENIKA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU

Klasično i elektroničko vršnjačko nasilje u suvremenoj znanstvenoj literaturi prepoznaje se kao raširen i ozbiljan globalni problem s dugoročnim negativnim posljedicama za djecu i mlade koji u njemu sudjeluju. Sukladno Bronfenbrennerovoj socijalno-ekološkoj teoriji, u ovom se radu nasilje među vršnjacima promatra kao rezultat složene interaktivne međupovezanosti individualnih i kontekstualnih čimbenika (obitelj, škola i sl.) i ishoda tijekom vremena. Usto se vršnjačko nasilje analizira kao grupni fenomen u kojem djeca mogu biti angažirana u ulogama žrtve, počinitelja, aktivnog pomoćnika, pasivnog pomoćnika, branitelja i promatrača. Cilj ovog rada bio je ispitati uloge moralnog odstupanja i socijalne samoefikasnosti te obiteljskih (kvaliteta interakcija) i školskih (vezanost za školu, strah od škole) čimbenika u različitom angažmanu djece u vršnjačkom nasilju. Za prikupljanje podataka korišteni su sljedeći mjerni instrumenti: Skala kvalitete obiteljskih interakcija, Skala vezanosti za školu, Skala straha od škole, Skala socijalne samoefikasnosti te adaptirana Skala različitih uloga djece u vršnjačkom nasilju i adaptirana Skala moralnog odstupanja (proširene česticama za elektroničko nasilje). Instrumenti su provjereni u preliminarnom istraživanju provedenom na uzorku od 422 učenika. U ovom istraživanju sudjelovalo je 715 učenika (54 % djevojčica i 46 % dječaka) sedmih (N = 370) i osmih (N = 345) razreda iz pet regija Republike Hrvatske. Prosječna dob ispitanika bila je 13, 22 god. Deskriptivnom analizom utvrđeno je da je najveći broj djece izložen verbalnom nasilju, zatim relacijskom, elektroničkom i najmanje fizičkom nasilju. Djeca su češće uključena u klasično nego u elektroničko nasilje. Korelacijskom analizom utvrđeno je da su sociodemografske, obiteljske i školske varijable te socijalna samoefiksanost i moralno odstupanje statistički značajno povezani s različitim ulogama djece. Dječaci su češće počinitelji, aktivni i pasivni pomoćnici te promatrači, a djevojčice su češće branitelji. Oba su spola podjednako žrtve nasilja. Učenici sedmih razreda češće su u ulogama počinitelja i pomoćnika. Utvrđena je statistički značajna povezanost uloge počinitelja, žrtve, pomoćnika i promatrača s lošijim obiteljskim interakcijama (niže zadovoljstvo obitelji, manje prihvaćanje i veće odbacivanje od strane majke i oca), za razliku od uloge branitelja, koja je pozitivno povezana s kvalitetnijim obiteljskim interakcijama. Utvrđena je statistički značajna povezanost uloga počinitelja i pomoćnika s nižim školskim uspjehom te počinitelja, pomoćnika i promatrača s manjom predanosti školskim obvezama i privrženosti školi. Žrtve su također manje privržene školi i osjećaju veći strah od škole. Jedino su branitelji predaniji školskim obvezama i privrženiji školi. Branitelji imaju i veću socijalnu samoefikasnost, a žrtve i promatrači nižu. Utvrđena je pozitivna statistički značajna povezanost moralnog odstupanja s ulogama počinitelja, pomoćnika, žrtve i promatrača te negativna s ulogom branitelja. Hijerarhijskom regresijskom analizom utvrđeni su prediktori različitih uloga djece u vršnjačkom nasilju. Ulogu počinitelja predviđaju niži školski uspjeh, veće zadovoljstvo obitelji te mehanizmi moralnog odstupanja (kognitivno restrukturiranje, umanjivanje posljedica i okrivljavanje i dehumanizacija žrtve). U predviđanju uloge aktivnog pomoćnika također su statistički značajni prediktori kvaliteta obiteljskih interakcija i mehanizmi moralnog odstupanja (kognitivno restrukturiranje i umanjivanje posljedica). Ulogu pasivnog pomoćnika predviđaju veće odbacivanje majke, veća predanost izvršavanju školskih obveza, manja privrženost školi te mehanizmi moralnog odstupanja (kognitivno restrukturiranje i umanjivanje posljedica). U predviđanju uloge počinitelja te aktivnih i pasivnih pomoćnika mehanizmi moralnog odstupanja statistički su najznačajniji prediktori koji objašnjavaju skoro polovinu varijance. Ulogu branitelja predviđa spol (djevojčice su češće u ulozi branitelja), veća predanost izvršavanju školskih obveza, viša socijalna samoefikasnost, niže kognitivno restrukturiranje. Ulogu promatrača predviđa spol (dječaci su češće u ulozi promatrača), bolji školski uspjeh, niže zadovoljstvo obitelji, niža privrženost školi, veće prikrivanje i umanjivanje odgovornosti. Ulogu žrtve predviđa lošiji školski uspjeh, veća financijska primanja oca, niže zadovoljstvo obitelji, veće prihvaćanje od strane majke, veća predanost izvršavanju školskih obveza, veći strah od škole i niža socijalna samoefikasnost. Odabranim prediktorima ukupno je objašnjeno 31, 9 % varijance uloge počinitelja nasilja, 31 % varijance aktivnog pomoćnika, 34, 8 % varijance uloge pasivnog pomoćnika, 25, 5 % varijance uloge branitelja, 12, 8 % varijance promatrača i 12, 2 % varijance uloge žrtve. Potvrđena je temeljna hipoteza, odnosno da moralno odstupanje (distanciranje), obiteljske interakcije, vezanost za školu i strah od škole te socijalna samoefikasnost predviđaju različit angažman djece u vršnjačkom nasilju. U dosadašnjim istraživanjima pojedinačno su se dovodili u vezu neki individualni i kontekstualni činitelji najčešće samo s ulogama počinitelja i žrtve. U ovom istraživanju obuhvaćeni su individualni, sociodemografski, obiteljski i školski čimbenici u objašnjenju različitog angažmana djece u vršnjačkom nasilju. Dobiveni rezultati doprinose boljem razumijevanju vršnjačkog nasilja, osobito čimbenika koji ga predviđaju te mogu biti važno novo polazište za izradu školskih preventivnih programa.

uloge djece u vršnjačkom nasilju, moralno odstupanje (distanciranje), kvaliteta obiteljskih interakcija, vezanost za školu, strah od škole, socijalna samoefikasnost.

nije evidentirano

engleski

THE ROLES OF MORAL DISENGAGEMENT AND SELECTED FAMILY AND SCHOOL FACTORS IN DIFFERENT ENGAGEMENT OF CHILDREN IN PEER VIOLENCE

nije evidentirano

the role of children in peer violence, moral disengagement, the quality of family interactions, school bonding, fear of school, social self-efficacy

nije evidentirano

Podaci o izdanju

333

10.01.2017.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Učiteljski fakultet, Zagreb

Zagreb

Povezanost rada

Pedagogija