Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

O misnom ornatu od ''Jelisavetina plašta'' u župnoj crkvi u Novigradu (CROSBI ID 58504)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Banić, Silvija O misnom ornatu od ''Jelisavetina plašta'' u župnoj crkvi u Novigradu // Novigrad nekad i sad / Kaštela, Slobodan (ur.). Zadar: Sveučilište u Zadru, 2017. str. 302-317

Podaci o odgovornosti

Banić, Silvija

hrvatski

O misnom ornatu od ''Jelisavetina plašta'' u župnoj crkvi u Novigradu

Misnica, štola i manipul koji su predmetom ovog rada jedini su primjerci povijesnog liturgijskog ruha u sakristiji župne crkve Rođenja Blažene Djevice Marije. Razlog zbog kojeg se ovaj misni ornat u Novigradu čuva takoreći poput relikvije je duboko ukorijenjena lokalna predaja prema kojoj je rečeno ruho načinjeno od plašta hrvatsko-ugarske kraljice Elizabete Kotromanić (1340. - 1387.), zatočene u Novigradu sa kćerkom Marijom 1386. godine gdje je i smaknuta godinu kasnije. Prema legendi je, štoviše, misnicu (u Novigradu znanu kao »planitu«) ukrojila sama kraljica tijekom svoga sužanjstva, ukrasila je četirima vezenim cjelinama te je prije smrti darovala župnoj crkvi. Za izradu tri dijela ornata su upotrijebljeni komadi dvaju skupocjenih, višebojnih baršuna ciselé fond lamé, čije niti osnovā različitih boja otkrivaju da je riječ o dvjema varijantama baršuna izvedenima prema istom predlošku. No, iako tradicija hoće da je riječ o tekstilu iz 14. stoljeća, dva baršuna treba datirati u treću četvrtinu 17. stoljeća. Pretpostavlja se da su istkani u nekoj od đenoveških manufaktura, budući da je upravo Genova bila posebno glasovita po tkanju iznimno vrsnih višebojnih baršuna koji su - zbog cvjetnih motiva izvedenih u za dotadašnje baršune netipično širokoj paleti boja - bili poznati po nazivu a giardino (fr. velours jardinière). Odlikuju ih strogo simetrični dekori koji zauzimaju čitavu visinu tkanine a usmjerenje im je izraženo vertikalno. Zastupljeni motivi su gotovo uvijek veliki, raskošni cvjetovi (iris, tulipan, ruža) i lišće koji su na monokromnoj, svijetloj podlozi - najčešće tkanoj u satenu - izvedeni s dvije i više osnova flora, od kojih je jedna zelena, dok su druge raznobojne. Podloga dekoru im je nerijetko obogaćena dodatnom, pozlaćenom lamé potkom. Uvijek je riječ o ciselé baršunima, a izvorno su bili namijenjeni opremanju interijera (presvlačenju namještaja i zastiranju zidnih ploha) te izradi liturgijskog ruha. Iako stariji autori (Bianchi, Jackson, Sabalich, Jelić) spominju misnicu (»planitu«) te legendu koja se uz nju vezuje, ne donose nikakve druge podatke koji bi pomogli odgonetnuti kada se misnica (i pripadajući dijelovi ornata) »pojavila« u Novigradu te kad je i kako rođena glasovita legenda o »kraljevskom« podrijetlu baršuna. Arhivskim istraživanjima unatoč, nažalost, ta pitanja i dalje ostaju bez odgovora.

liturgijsko ruho, povijesni tekstil, baršun, Novigrad, Elizabeta Kotromanić

nije evidentirano

engleski

On the ''Elizabeth's mantle'' set of vestments in Novigrad (Novegradi) parish church

nije evidentirano

liturgical vestments, historical textiles, velvet, Novigrad, Elizabeth Kotromanić

nije evidentirano

Podaci o prilogu

302-317.

objavljeno

Podaci o knjizi

Kaštela, Slobodan

Zadar: Sveučilište u Zadru

2017.

978-953-331-142-5

Povezanost rada

Povijest umjetnosti

Poveznice