Utjecaj školskoga kurikuluma na socijalni razvoj učenika (CROSBI ID 410140)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Blažević, Ines
izv. prof. dr. sc. Vesna Buljubašić - Kuzmanović
hrvatski
Utjecaj školskoga kurikuluma na socijalni razvoj učenika
Posljedice širih suvremenih društvenih promjena od škole izuskuju izmijenjenu ulogu koja se treba očitovati u prelasku od (pre)naglašenoga spoznajnoga prema stvaranju prosocijalne zajednice učenika, učitelja i roditelja. Izmijenjena škola podrazumijva holistički i humanistički pristup odgoju i obrazovanju temeljen na konstruktivističkoj ili razvojno- humanoj paradigmi te interakcijsko- komunikacijskom vidu odgoja. Odgovornost za cjelovit razvoj učenika, a posebice socijalni razvoj, koji je nepravedno zanemaren u odnosu na kognitivni, imaju učitelji i roditelji kao sukreatori školskoga kurikuluma. Školski kurikulum kroz različite aktivnosti te potičući provođenje nastavnih strategija koje potiču socijalni razvoj učenika trebaju dopinijeti optimalnom razvoju učenika. Stoga je ispitivanje i utvrđivanje utjecaja školskoga kurikuluma na socijalni razvoj učenika bio temeljni zadatak ovoga istraživanja. U prvom dijelu teorijskoga dijelu rada, nakon uvodnih promišljanja, prikazan je pregled teorijskih polazišta, pristupa i modela socijalnoga razvoja. Zatim se pristupilo analizi školskoga, obiteljskoga i vršnjačkoga utjecaja na socijalni razvoj u srednjem djetinjstvu, odnosu socijalnoga razvoja i teorija o odgojnom procesu, uz posebnu analizu područja individualizacije i socijalizacije, te mjera socijalnoga razvoja. Drugi dio teorijskoga dijela rada je prikazao kurikulum suvremenoga odgoja i škole: teorije, metodologiju, sadržaj, strukturu i povijesni razvoj. Analiziran je školski kurikulum, njegovi sukreatori (učitelji, učenici, roditelji), kurikulum socijalnih kompetencija, kurikulumske kompetencije učitelja i nastavne strategije koje potiču socijalni razvoj učenika te implementacija i evaluacija kurikuluma. Empirijski dio rada je imao cilj ispitati utjecaj školskoga kurikuluma na socijalni razvoj učenika nižih razreda osnovne škole. Dimenzije školskoga kurikuluma su operacionalizirane kroz školske, vršnjačke i roditeljske utjecaje, a socijalni razvoj učenika kroz samoprocjenu ostvarenja razvojnih potreba, razvijenost socijalnih vještina i vršnjačku prihvaćenost (samoprocjena i prosječna procjena razreda). Rezultatima istraživanja potvrdili su da vršnjačka prihvaćenost, socijalno osjetljiva nastava i emocionalno-socijalna pismenost roditelja utječu na socijalni razvoj učenika.
učenik, učitelj, socijalni razvoj, školski kurikulum, sukreatori školskoga kurikuluma
nije evidentirano
engleski
The Impact of School Curriculum on the Social Development of Pupils
nije evidentirano
pupils, teacher, social development, school curriculum, co-creators of the school curriculum
nije evidentirano
Podaci o izdanju
284
09.11.2015.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb