Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Hanns Wagula i turistički plakat u Hrvatskoj između dvaju svjetskih ratova (CROSBI ID 237359)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Magaš Bilandžić, Lovorka Hanns Wagula i turistički plakat u Hrvatskoj između dvaju svjetskih ratova // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 40 (2016), 183-195

Podaci o odgovornosti

Magaš Bilandžić, Lovorka

hrvatski

Hanns Wagula i turistički plakat u Hrvatskoj između dvaju svjetskih ratova

Austrijski slikar i grafički dizajner Hanns Wagula (1894.–1964.) surađivao je krajem 1920- ih i tijekom 1930-ih s brojnim jugoslavenskim naručiteljima (Putnik, Dubrovačka parobrodska plovidba, Jugoslavenski Lloyd, Aeroput Jugoslavija i dr.) te imao važnu ulogu u razvoju turističkog plakata u Kraljevini SHS/Jugoslaviji. Tijekom međuratnog razdoblja turizam je postao jednom od najznačajnijih privrednih grana u Kraljevini SHS/Jugoslaviji, a značajnu ulogu u njegovu promoviranju imali su Zagrebački zbor i "društvo za saobraćaj putnika i turista" Putnik. Do angažmana Hannsa Wagule došlo je 1928. posredstvom splitske podružnice Putnika koja od njega naručuje rješenja plakata i ostalih propagandnih materijala (prospekata, vodiča) te oblikovanje vizualnog identiteta reprezentativne ilustrirane revije Jugoslavija: jugoslovenski turizam. Wagulini plakati i prospekti namijenjeni oglašavanju različitih segmenata jugoslavenskog turizma − manifestacija (Splitski karneval), parobrodskog i avionskog prometa, odmora na Jadranu i glavnih turističkih destinacija (Šibenika, Splita, Dubrovnika itd.) − nalaze se među umjetnikovim najznačajnijim ostvarenjima u razdoblju između dva svjetska rata. O njima se tijekom međuratnih godina afirmativno pisalo na stranicama vodećih stručnih časopisa (Gebrauchsgraphik), a jugoslavenskim su umjetnicima poslužili kao model uspješnog oglašavanja u službi turizma. Wagula je u modernim rješenjima intenzivnog kolorita i upečatljivih kompozicija koristio sažet vizualni vokabular, a odabirom rakursa i kadra naglasak je stavljao na iskustvo potencijalnog turista koji je postao važnim segmentom komunicirane poruke. Osim plakata i prospekata Wagula je za splitski Putnik oblikovao i različita rješenja naslovnica i stražnjih stranica časopisa Jugoslavija: jugoslovenski turizam (1929.−1939.). U časopisu je objavljivao i fotografije nastale tijekom putovanja po Dalmaciji i Bosni i Hercegovini, a koje su varirale od vrsnih reportažnih snimaka do fotografija prepoznatljivih motiva (Peristila, dubrovačkih zidina itd.) u kojima je koristio slične vizualne formule kao i u grafičkom oblikovanju. U članku se na temelju arhivske dokumentacije, periodičkih izvora i Wagulinih realizacija rekonstruira njegovo djelovanje u Hrvatskoj i analiziraju različiti segmenti opusa namijenjeni promoviranju jadranskog turizma. Posebna pažnja posvećuje se razvoju turističke propagande u Kraljevini SHS/Jugoslaviji tijekom međuratnog razdoblja, a razmatra se i doprinos hrvatskih grafičkih dizajnera Sergija Glumca, Pavla Gavranića i predstavnika Ateliera Tri, te slovenskog umjetnika Janeza Trpina, koji su 1930- ih oblikovali antologijske turističke plakate za pojedine krajeve (Gavranić), luksuzna mediteranska putovanja parobrodima (Atelier Tri) i smještajne objekte (Glumac, Trpin). Moderna rješenja Hannsa Wagule i domaćih dizajnera nastala od kraja 1920- ih do početka 1940-ih jasno su komunicirala poruku i uspješno kreirala image međuratne Jugoslavije kao poželjne turističke destinacije koja pripadnicima građanskoga društva nudi odmor, opuštanje i različite oblike rekreacije te uživanje u prirodnim ljepotama i bogatoj kulturnoj baštini.

Hanns Wagula, grafički dizajn, turistički plakat, međuratno razdoblje,

nije evidentirano

engleski

Hanns Wagula and Travel Poster in Croatia between the Two World Wars

nije evidentirano

Hanns Wagula, graphic design, travel poster, interwar period,

nije evidentirano

Podaci o izdanju

40

2016.

183-195

objavljeno

0350-3437

1845-4534

Povezanost rada

Povijest umjetnosti

Poveznice
Indeksiranost