Struktura profesionalnih interesa u funkciji dobi (CROSBI ID 335093)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Šverko, Iva
Kulenović, Alija
hrvatski
Struktura profesionalnih interesa u funkciji dobi
Cilj magistarske radnje Struktura profesionalnih interesa u funkciji dobi bio je istražiti proces strukturiranja Hollandovih šest RIASEC tipova profesionalnih interesa tijekom adolescencije. Proces smo pratili na temelju stupnja slaganja empirijski utvrđene strukture profesionalnih interesa u različitim dobnim uzorcima ženskih i muških ispitanika sa teorijskim modelima – Hollandovim cirkularnim, Gatijevim hijerarhijskim i Alternativnim hijerarhijskim modelom. Sukladnost empirijske i teorijske strukture izrazili smo indeksom korespondencije, koji se zasniva na omjeru razlike točnih i netočnih predikcija u ukupnom broju predikcija koji postavlja teorijski model. Drugi način kojim smo ispitivali proces strukturiranja profesionalnih interesa zasnivao se na analizi proporcija zadovoljenih predikcija Hollandovog modela relevantnih za pojedini tip profesionalnih interesa. Ovaj novi pristup je omogućio da zasebno analiziramo poimanje pojedinih RIASEC tipova te da inferencijalnim postupkom utvrdimo jesu li te promjene statistički značajne. Profesionalne interese ukupno 1044 učenica i učenika osmih razreda osnovne škole, drugih razreda srednje škole i četvrtih razreda srednje škole ispitali smo Upitnikom za samoprocjenu profesionalnih interesa (USPI), hrvatskom inačicom Hollandovog upitnika Self-directed Search (SDS), koja je pokazala zadovoljavajuće metrijske karakteristike. Utvrdili smo da je struktura profesionalnih interesa naših učenica i učenika bolje opisana hijerarhijskim modelima nego cirkularnim modelom. Utvrdili smo također da struktura profesionalnih interesa ženskih ispitanika tijekom adolescencije postaje sve sukladnija teorijskim modelima, te da učenice sve tipove interesa u funkciji dobi poimaju sve sukladnije Hollandovim postavkama. Kod dječaka je utvrđen neočekivan trend strukturiranja profesionalnih interesa: u početnoj fazi adolescencije njihova struktura profesionalnih interesa biva sve sukladnija svim teorijskim modelima, a kasnije se stupanj sukladnosti smanjuje. Dječaci različite dobi realističke, istraživačke, umjetničke, poduzetničke i konvencionalne interese poimaju jednako sukladno Hollandovim postavkama, osim što se proces definiranja socijalnog tipa profesionalnih interesa odvija u smjeru udaljavanja od postavki Hollandovog modela. Utvrđene spolne razlike najizraženije su u četvrtom razredu srednje škole, kada svi teorijski modeli uspješnije opisuju strukturu profesionalnih interesa učenica, te kada učenice realističke, istraživačke i socijalne interese poimaju značajno sukladnije Hollandovim postavkama no što to čine učenici. Razloge ovakvih odstupanja od očekivane strukture profesionalnih interesa učenika ovaj rad ne objašnjava, no time naznačuje nove pravce daljnjih istraživanja u ovom području.
RIASEC; Holland; interesi; struktura profesionalnih interesa; profesionalni razvoj; dobne razlike; spolne razlike; kros-kulturalne usporedbe; Upitnik za samoprocjenu profesionalnih interesa; USPI
nije evidentirano
engleski
The structure of vocational interests in relation to age
nije evidentirano
RIASEC; Holland; interests; the structure of vocational interests; career development; age differences; gender differences; cross-cultural comparison; Self-directed Search; SDS
nije evidentirano
Podaci o izdanju
128
25.02.2002.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb