Analiza tržišta jabuka u Republici Hrvatskoj 2010-2015 (CROSBI ID 645649)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Čagalj, Marin ; Strikić, Frane
hrvatski
Analiza tržišta jabuka u Republici Hrvatskoj 2010-2015
Najveći svjetski proizvođač jabuka je Kina s gotovo polovinom svjetske proizvodnje jabuka, a slijede je SAD, te Turska , Poljska i Italija. U Europskoj Uniji, posljednje desetljeće površine pod jabukama su u blagom padu. Jabuka je tradicijski najzastupljenija voćna vrsta u Republici Hrvatskoj, a uzgaja se u Kontinentalnom i Jadranskom dijelu Republike Hrvatske. Iako je jabuka tradicijski najvažnija voćna vrsta u Republici Hrvatskoj, proizvodne količine i kvaliteta ne zadovoljavaju potrebe domaćeg tržišta za jabukama. Najzastupljeniji sortiment u proizvodnji i prodaji jabuka na domaćem tržištu su sorte Idared, Zlatni Delišes i Jonagold. Proizvodnja jabuka posljednjih 5 godina kretala se u rasponu od 45.000 t (2012) do 128.000 t (2013). Velike oscilacije u proizvodnji domaćih jabuka rezultat su klimatskih utjecaja, odnosno nepogodnosti (temperature, oborine, vjetrovi, vlaga, elementarne nepogode), što je najbolje vidljivo iz podataka proizvodnje u klimatološki nepogodnoj 2012-oj godini kada su zabilježeni i najmanji prinosi, te tehnologije uzgoja. Prinosi u promatranom razdoblju su se kretali od 6, 5 do 19, 9 t/ha. Obzirom da je proizvodnja jabuka u Republici Hrvatskoj nedostatna za domaće tržište, velike količine jabuka se uvoze. Uvoz jabuka u promatranom razdoblju je iznosio od 8.840 t do 20.500 t. U promatranom razdoblju, izvoz je oscilirao od 7.000 t do 20.600 t. Pristupanjem Republike Hrvatske u punopravno članstvo Europske Unije (2013), rezultiralo je povećanjem inozemne konkurencije na domaćem tržištu (ukidanje carinskih zaštita za proizvode iz EU) jabuka, te smanjenjem prodajnih cijena. Na domaćem tržištu, najzastupljenije su jabuke proizvedene na području Zagrebačke županije, potom iz Međimurja, te Slavonije. Istraživanjima je utvrđeno da većina potrošača u Republici Hrvatskoj ne prepoznaje sorte jabuka prilikom kupovine. Prema dostupnim podacima, najveće količine jabuka se uvoze u razdoblju od veljače do rujna, kada je deficit jabuka iz domaće proizvodnje. Prihvaćanjem novih tehnologija u proizvodnji i preradi jabuka, domaći proizvođači konkurirali bi količinom, kvalitetom i asortimanom uvoznim jabukama.
jabuka, analiza tržišta, uvoz, izvoz, Republika Hrvatska
nije evidentirano
engleski
Analysis of Apple market in Croatia 2010-2015
nije evidentirano
apple, market analysis, export, import, Croatia
nije evidentirano
Podaci o prilogu
68-68.
2017.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Zbornik sažetaka
Dugalić, K ; Strikić, F.
Zagreb: Hrvatska voćarska zajednica
1849-966X
Podaci o skupu
12. Znanstveno-stručno savjetovanje hrvatskih voćara s međunarodnim sudjelovanjem
predavanje
02.03.2017-04.03.2017
Vodice, Hrvatska