Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Kasnoantička sakralna arhitektura u doba Istočnih Gota u Dalmaciji (CROSBI ID 236989)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Peković, Željko ; Babić, Kristina Kasnoantička sakralna arhitektura u doba Istočnih Gota u Dalmaciji // Prostor : znanstveni časopis za arhitekturu i urbanizam, 24 (2016), 2(52); 156-171. doi: 10.31522/p.24.2(52).2

Podaci o odgovornosti

Peković, Željko ; Babić, Kristina

hrvatski

Kasnoantička sakralna arhitektura u doba Istočnih Gota u Dalmaciji

Kasnoantička sakralna arhitektura u doba Istočnih Gota u Dalmaciji Od 493. do 537. godine Dalmacijom su vladali Istočni Goti koji su bili sljedbenici Arijeva nauka o Sv. Trojstvu, prema kojem je Sin podređen Ocu. Tijekom istočnogotske vladavine, u Saloni – političkom i crkvenom središtu Dalmacije – paralelno su egzistirale dvije Crkve: ortodoksna kršćanska i arijanska. Potaknut pronalaskom još jedne crkve s krstionicom u Saloni (1931.) – koju je datirao krajem 5. stoljeća – danski arhitekt Ejnar Dyygve je pretpostavio da je riječ o stolnoj crkvi arijanskog biskupa, za što je ponudio niz argumenta. U prvi mah je teza prihvaćena. Kasnije je poljuljana pronalascima brojnih ranokršćanskih crkava s krstionicama, koji su uslijedili nakon 1931. godine, a koji su rezultirali opravdanim zaključkom da su krstionice, osim katedrala, imale i župne crkve. Ovaj zaključak je za sobom poveo i pitanje tko je u kasnoj antici imao pravo dodjeljivanja sakramenata krštenja i potvrde (neodvojivih u ovom razdoblju) – isključivo biskup ili i ostali članovi klera. Akti crkvenog sabora održanog u Saloni 533. godine otvaraju mjesta pretpostavci da je biskup i u ovom razdoblju zadržao ekskluzivno pravo dodjeljivanja spomenutih sakramenata katekumenima. Polazeći od neupitnih arheoloških dokaza (ponajprije grobova s karakterističnim prilozima) obitavanja i vladavine Istočnih Gota u Dalmaciji, autori ukazuju na važnost budućeg prepoznavanja sakralne arhitekture čiju je gradnju, tijekom navedenog razdoblja, financirala vladajuća društvena skupina, te istodobno na taj način podanicima iskazivala političku i financijsku moć. Veliki problem pri ovom zadatku je trenutna nedovoljna arheološka istraženost lokaliteta zanimljivih za ovu raspravu. Ipak, autori su predložili nekoliko kasnoantičkih crkava za koje pretpostavljaju da su izgrađene tijekom istočnogotske vladavine u Dalmaciji. Osim tzv. arijanske katedrale u Saloni, autori predlažu postojanje ovakve crkve i u Naroni – istaknutoj urbanoj aglomeraciji južne Dalmacije. Osim ovih gradskih crkava, u tekstu su predložene još dvije sagrađene u kasnoantičkim (istočnogotskim?) castrumima. Riječ je o crkvi zapadno od monumentalne kasnoantičke palače u Polačama (carskom posjedu na zapadnom dijelu otoka Mljeta) te o crkvi, u ovom tekstu prvi put prepoznatoj pod novovjekovnom crkvom i samostanom Sv. Jeronima u Slanom, u Dubrovačkom primorju.

arijanizam ; Dyggve, Ejnar ; Istočni Goti ; Narona ; Polače ; Salona ; Slano

nije evidentirano

engleski

Late Antique Religious Architecture During the Ostrogothic Period in Dalmatia

nije evidentirano

Arianism ; Dyggve, Ejnar ; The Ostrogoths ; Narona ; Polače ; Salona ; Slano

nije evidentirano

Podaci o izdanju

24 (2(52))

2016.

156-171

objavljeno

1330-0652

1333-9117

10.31522/p.24.2(52).2

Povezanost rada

Arheologija, Arhitektura i urbanizam, Povijest umjetnosti

Poveznice
Indeksiranost