Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Utjecaj programiranog taekwondo treninga i nastave tjelesne i zdravstvene kulture na razvoj motoričkih i morfoloških obilježja učenika (CROSBI ID 409212)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Jozić, Marijan Utjecaj programiranog taekwondo treninga i nastave tjelesne i zdravstvene kulture na razvoj motoričkih i morfoloških obilježja učenika / Prot, Franjo (mentor); Zagreb, Kineziološki fakultet u Zagrebu, . 2001

Podaci o odgovornosti

Jozić, Marijan

Prot, Franjo

hrvatski

Utjecaj programiranog taekwondo treninga i nastave tjelesne i zdravstvene kulture na razvoj motoričkih i morfoloških obilježja učenika

Cilj rada je ustanoviti dodatni doprinos posebno strukturiranih kinezioloških operatora razvoju motoričkih sposobnosti i morfoloških karakteristika, odnosno fokus ovoga rada je provjera standardnoga programa taekwondo sportske škole i njegov utjecaj na neke motoričke sposobnosti i morfološke karakteristike dječaka polaznika taekwondo sportske škole. Istovremeno će se prirast rezultata u promatranim sposobnostima i karakteristikama usporediti s komparabilnim uzorkom djece koja se sustavno bave košarkom ili nogometom, te sa djecom koja provode tjelesnu i zdravstvenu kulturu (TZK-u) po oficijelnom planu i programu. U ovom radu su praćene i kvantitativne promjene koje podrazumijevaju one promjene koje utječu na povećanje ili sniženje razine morfoloških obilježja te motoričkih sposobnosti. Istraživanje je provedeno s ciljem utvrđivanja učinaka taekwondo treninga (TKD) i sustavno programirane nastave tjelesne i zdravstvene kulture (TZK). Uspoređivani su programi s dodatnim sadržajima taekwondo-a (TKD), s dodatnim sadržajima sportskih igara (SP) i standardni oblik nastave tjelesne i zdravstvene kulture (TZK), 2x45 minuta bez dodatnih sadržaja. Istraživanje je provedeno na tri subuzorka ispitanika od kojih je svaki sadržavao po 51 učenika 5. i 6. razreda osnovne škole dobi 11 do 12 godina. Eksperimentalna grupa (E1) provodila je programirani proces taekwondo vježbanja 2 x 75 minuta tjedno plus 2 x 45 minuta nastave tjelesne i zdravstvene kulture. Eksperimentalna grupa (E2) provodila je uz 2 x 45 minuta tjedno nastave tjelesne i zdravstvene kulture i košarkaški, odnosno nogometni trening dva puta tjedno. Treću grupa koja je imala status kontrolne grupe (K) u istraživanju činili su učenici koji su provodili programiranu nastavu tjelesne i zdravstvene kulture (TZK) 2 x 45 minuta tjedno, bez dodatnih sadržaja. Inicijalno i finalno stanje procijenjeno je s ukupno 14 varijabli. Morfološki status entiteta procijenjen je sa 6 antropometrijskih mjera: tjelesna masa (ATT), tjelesna visina (ATV), kožni nabor nadlaktice (ANN), kožni nabor trbuha (ANT), opseg podlaktice (AOP), opseg nadlaktice (AON). Na početku i na kraju tretmana primijenjeno je 7 testova motoričkih sposobnosti: test pretklon raznožno (MPRR), test skok udalj s mjesta (MSD), test koraci u stranu (MKUS), test provlačenje i preskakivanje (MPRP), test taping rukom (MTAPR), test podizanje trupa (MPODT), test čučnjevi bez opterećenja (MČBOP) i jedan test za procjenu aerobnih sposobnosti, ciklično kretanje različitim tempom do 6 minuta, (F6’). Na temelju provedenih statističko-matematičkih analiza može se zaključiti da je šestomjesečni programirani tretman u sva tri oblika rada u interakciji s djelovanjem faktora rasta i razvoja izazvao značajne kvantitativne promjene u morfološkom i motoričkom statusu entiteta. Taekwondo program sa svojim sadržajima je značajno unaprijedio status entiteta u odnosu na inicijalno stanje. Pojedinačno gledano, statistički značajne razlike dogodile su se na svim testovima motorike i na jednom testu antropometrije, nabor trbuha (ANT). Statistički značajne razlike proizvedene su u svim motoričkim varijablama: pretklon raskoračno (MPRR), skok udalj s mjesta (MSD), koraci u stranu (MKUS), provlak-preskok(MPRP), taping rukom (MTAPR), podizanje trupa (MPODT), čučnjevi bez opterećenja (MČBOP), te u testu za procjenu aerobnih sposobnosti, ciklično kretanje različitim tempom do 6 minuta (F6). Dobivene razlike na tako velikom broju testova možemo pripisati provedenom programiranom taekwondo procesu vježbanja koji je bio saturiran sadržajima eksplozivnog tipa, sadržajima za razvoj aerobnih sposobnosti te sadržajima za razvoj fleksibilnosti i, naravno, jednim dijelom endogenim i egzogenim faktorima rasta i razvoja. I u grupi koja je provodila sportske igre primijećena je značajna razlika između inicijalnog i finalnog provjeravanja. Navedenim razlikama poseban su doprinos dale varijable podizanje trupa (MPODT), čučnjevi bez opterećenja (MČBOP) i varijabla za procjenu aerobnih sposobnosti, ciklično kretanje različitim tempom do 6 minuta (F6). Gore navedene statistički značajne promjene možemo pripisati i intetraktivnom djelovanju faktora rasta i razvoja i samim programima sportskih igara. Analizirane su razlike između ovih grupa u finalnom stanju koje su primijećene i statistički su značajne. Diskriminativnom analizom utvrđene su razlike u finalnim mjerenjima kod sva tri kineziološka tretmana. Taekwondo grupa (TKD), proizvela je najbolje rezultate, zatim grupa koja je provodila sportske igre (SP) i nešto niže rezultate postigla je grupa koja je provodila nastavu tjelesne i zdravstvene kulture (TZK) s obzirom na manji broj kinezioloških tretmana. Diskriminativnom analizom razlika između inicijalnog i finalnog stanja je dokazano da dodatni program taekwondo grupe i grupe koja je provodila sportske igre, proizvodi znatno kvalitetnije, bolje učinke od kontrolnog uzorka nastave tjelesne i zdravstvene kulture. Ističe se činjenica da se dodatni program taekwondo grupe pokazao uspješnijim od dodatnog programa grupe koja je provodila sportske igre i kontrolne grupe, koja je provodila samo programiranu nastavu tjelesne i zdravstvene kulture, a time su ostvareni i ciljevi ovoga rada, bez obzira na neke početne razlike u pojedinim varijablama na početku tretmana.

trening ; taekwondo ; programiranje ; motorička obilježja ; morfološka obilježja ; nastava tjelesne i zdravstvene kulture

nije evidentirano

engleski

The impact of the programmed taekwondo training and teaching physical education to the development of motor and morphological characteristics of the students

nije evidentirano

training ; taekwondo ; programming ; motor characteristics ; morphological characteristics ; teaching physical education

nije evidentirano

Podaci o izdanju

126

13.12.2001.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Kineziološki fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Kineziologija