Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Rascjep između vjere i umjetnosti danas: kazališni primjeri i mogući putovi izlaska (CROSBI ID 643700)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Sanja Nikčević Rascjep između vjere i umjetnosti danas: kazališni primjeri i mogući putovi izlaska // 50 obljetnica svečanog otvaranja i početka Drugoga vatikanskog koncila. Zagreb, 2015. str. 287-306

Podaci o odgovornosti

Sanja Nikčević

hrvatski

Rascjep između vjere i umjetnosti danas: kazališni primjeri i mogući putovi izlaska

U našem, europskom, kulturnom krugu kazalište proizašlo iz rituala (dakle vjere). Odnos vjere i kazališta u velikim epohama išao je od suglasja (Antika, srednji vijek, barok i građanska drama 18. i 19. st.) jer je kazalište afirmiralo i vjeru i društveni poredak, preko nesuglasja (renesansa, klasicizam, romantizam) jer je kazalište imalo za uzor neko drugo vrijeme (njegovu vjeru i poredak pa iz zato i zovemo „oponašateljske“) sve do doista pravog rascjepa u današnjem vremenu (modernizam i kasnija tzv. postmoderna). Kada je krajem 19 st. realizam uveo kritiku društva kao jedinu legitimnu funkciju visoke umjetnosti želja je bila poboljšati društvo. Umjesnost je od rituala postala znanost a umjetnici ne samo fotografi društva nego kirurzi oslonjeni na suvremene znanosti. S vremenom se to kritiziranje pretvorilo u kritizerstvo a mijenjanje društva na bolje u nametanje negativne slike svijeta kao jedine dostojne visoke umjetnosti. Ljepota i pozitivne emocije (sreća, ljubav, prijateljstvo) te katarza sama proglašene su kičem što je kulminiralo u trendu nove europske drame devedesetih godina. U tom procesu kao umjetnička hrabrost smatra se razaranje temeljnih ljudskih vrijednosti uz sustavno napadanje institucija kao što su država, policija, vojska a naročito crkva. Taj tip teatra je danas glavna struja europskog kazališta, živi na obilnim državnim dotacijama, putuje po festivalima, dobiva nagrade i ima jak medijski odjek ali doživljava odlazak publike. Ipak, i dalje postoji afirmativno, pa čak i vjersko kazalište: u izvanrednim situacijama (Domovinski rat u Hrvatskoj) ili na rubovima (na rubovima grada Zagreba, u kazališnom amaterizmu ili po kazalištima izvan Zagreba). U svojoj želji za upravo takvim kazalište publika sama pokreće i manifestacije (Festival kršćanskog kazališta, Zagreb ; FRKA Virovitica).

povijest drame i kazališta; vjera; afirmativne epohe; oponašateljseke epohe

nije evidentirano

engleski

Gap/Tear between Faith and Art today: Theatre examples and Possible Solutions

nije evidentirano

history of drama and theatre; affirmative period; faith

nije evidentirano

Podaci o prilogu

287-306.

2015.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

50 obljetnica svečanog otvaranja i početka Drugoga vatikanskog koncila

Zagreb:

978-953-11-0955-0

Podaci o skupu

Nepoznat skup

predavanje

29.02.1904-29.02.2096

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti