Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 854074

Slika djeteta u dječjoj književnosti pedesetih godina 20. stoljeća u socijalističkoj Jugoslaviji: dijete - stanovnik dječje republike


Majhut, Berislav; Lovrić Kralj, Sanja
Slika djeteta u dječjoj književnosti pedesetih godina 20. stoljeća u socijalističkoj Jugoslaviji: dijete - stanovnik dječje republike // Detinjstvo, 42 (2016), 3; 19-30 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)


Naslov
Slika djeteta u dječjoj književnosti pedesetih godina 20. stoljeća u socijalističkoj Jugoslaviji: dijete - stanovnik dječje republike
(A Picture of a Child in Children's Literature of the 1950s in the Socialist Yugoslavia: A Child of the Children's Republic)

Autori
Majhut, Berislav ; Lovrić Kralj, Sanja

Izvornik
Detinjstvo (0350-5286) 42 (2016), 3; 19-30

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Dijete ; djetinjstvo ; Jugoslavija ; patriotizam ; socijalizam
(Child ; childhood ; Yugoslavia ; patriotism ; socialism)

Sažetak
Dječja književnost bila je tijekom i neposredno nakon Drugoga svjetskoga rata pod velikim utjecajem neposrednih izvanknjiževnih zbivanja. U to je vrijeme stvorena predodžba djeteta koje je aktivni sudionik ratnih zbivanja i koji ravnopravno odraslima sudjeluje u junačkom otporu neprijatelju. Takva je slika djeteta osim u dječjoj književnosti našla svoj izraz praktično u svim sferama društva u kojima su sudjelovala djeca (Majhut i Lovrić Kralj 2016a), a ideološki joj je cilj bio izgradnja nove socijalističke osobe. Međutim, relativno brzo nakon uspostavljanja takve predodžbe i njezinih reprezentacija u nizu književnih djela, pojavljuje se književnost koja proklamira sliku djeteta s posve drugačijim vrijednostima i novom ulogom u društvu. Pojavit će se paradigma djeteta koja će slaviti kult sretnog djetinjstva, a po kojoj će se dijete izdvojiti iz svijeta odraslih. Prema njoj će dijete biti stanovnik svijeta – oslobođeno svih socijalnih i nacionalnih ograničenja i uvjetovanosti. Upravo je ta nagla pretvorba, iz samosvjesnog aktivnog sudionika u društvenim zbivanjima u infantilno zaigrano biće u zaštićenom staklenom kavezu, ali zato s neznatnom društvenom odgovornošću, predmet ovoga rada.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
HRZZ-UIP-2014-09-9823 - Uspostavljanje međukulturnih poveznica kroz prijevode dječje književnosti: tekst, kontekst, strategije (Smiljana Narančić Kovač, )

Ustanove
Učiteljski fakultet, Zagreb