Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 851678

Povrat investicije u ljudski kapital: studija slučaja na primjeru redovitih studenata ekonomije u Republici Hrvatskoj


Cerović, Ljerka; Rubinić, Ivan; Matić, Robert
Povrat investicije u ljudski kapital: studija slučaja na primjeru redovitih studenata ekonomije u Republici Hrvatskoj // Poslovna izvrsnost, 10 (2016), 2; 27-43 (podatak o recenziji nije dostupan, prethodno priopcenje, znanstveni)


Naslov
Povrat investicije u ljudski kapital: studija slučaja na primjeru redovitih studenata ekonomije u Republici Hrvatskoj
(Return on Human Capital Investment: Case Study on the Example of Regular Students of Economics in the Republic of Croatia)

Autori
Cerović, Ljerka ; Rubinić, Ivan ; Matić, Robert

Izvornik
Poslovna izvrsnost (1846-3355) 10 (2016), 2; 27-43

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopcenje, znanstveni

Ključne riječi
Ljudski kapital; visokoškolsko obrazovanje; ekonomski fakulteti u Republici Hrvatskoj; troškovi i koristi obrazovanja; vrijeme povrata u obrazovanje
(Human capital; university education; faculties of economics in the Republic of Croatia; payback period in education)

Sažetak
Sa stajališta suvremenih ekonomskih aktera, ulaganje u obrazovanje općenito, s posebnim naglaskom na visokoškolsko obrazovanje predstavlja kapitalnu investiciju koja postaje jedan od temeljnih čimbenika suvremenih gospodarstava utemeljenih na znanju. Pri investiranju u konvencionalnom smislu, agent u odnos stavlja očekivane troškove i koristi, u skladu s njima ocjenjuje uspješnost projekta te odlučuje o plasmanu kapitala. No, prilikom investicije u ljudski kapital nerijetko dolazi do zanemarivanja ekonomske isplativosti što, s obzirom na to da je riječ o dugoročnom ulaganju koje počinje nositi koristi nakon više od jednog desetljeća, ima značajne implikacije u procjeni rizičnosti te posljedično uspješnosti investicije. U skladu s navedenim, u radu se analiziraju troškovi investicije u obrazovanje, očekivane koristi, oportunitetni trošak („propušteni“ dohodak) te vrijeme potrebno da se investicija isplati. Istraživanje se provelo na redovitim studentima ekonomskih fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku. Investicija u visokoškolsko obrazovanje evaluirana je s obzirom na njezin dugoročni ishod, uz temeljno istraživačko pitanje hoće li potencijalne koristi u obliku povećanih dohodaka u budućnosti premašiti troškove inicijalne investicije i propuštene alternative. Rezultati analize pokazali su da je promatrana investicija u visokoškolsko obrazovanje isplativa. Vrijeme povrata investicije za studente koji primaju državnu subvenciju (ne plaćaju trošak školarine) iznosi 9, 1 godinu, dok za studente koji plaćaju tržišnu cijenu školarine vrijeme povrata iznosi 10, 0 godina. Uz pretpostavku da student nakon završetka srednje škole (u dobi od 20 godina) upiše fakultet, investiciju će u potpunosti isplatiti kada navrši 34, odnosno 35 godina (u skladu s ograničenjima modela). Ispravnost modela se testirala na primjeru iz prakse zaposlenih u javnim službama. Konkretan slučaj, uz minimalna odstupanja, potvrdio je pretpostavku isplativosti ulaganja kao i važnost te nužnost obrazovanja u životu suvremenih ekonomskih aktera, kao temeljnu hipotezu rada.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Ekonomija



POVEZANOST RADA


Ustanove
Ekonomski fakultet, Rijeka,
Pravni fakultet, Rijeka

Časopis indeksira:


  • EconLit


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka:


  • ABI/INFORM
  • CAB Abstracts
  • EconLit
  • Journal of Economic Literature
  • EBSCO, ProQuest