Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 851644

Učinci različitih metrijskih protokola na procjenu motoričkog statusa u primarnom obrazovanju


Vrbik, Ivan
Učinci različitih metrijskih protokola na procjenu motoričkog statusa u primarnom obrazovanju 2015., doktorska disertacija, Kineziološki fakultet, Zagreb


Naslov
Učinci različitih metrijskih protokola na procjenu motoričkog statusa u primarnom obrazovanju
(Effects of different metrical protocols for assesment of motor status in primary education)

Autori
Vrbik, Ivan

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Kineziološki fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
25.11

Godina
2015

Stranica
107

Mentor
Prskalo, Ivan

Ključne riječi
Protokol s video demonstracijom; standardni protokol; učenici; primarna edukacija; testovi motoričkih sposobnosti
(Video demonstration protocol; standard protocol; pupils; primary education; motor skill tests)

Sažetak
Važnost motoričkih sposobnosti očituje se u obavljanju svakodnevnih kao i svih kinezioloških aktivnosti. Napredak i razvoj tehnike te sve veća mogućnost i pristupačnost istoj, dovela je do svakodnevne primjene raznih tehničkih pomagala u svim društvenim sferama života kao sredstvo neophodno za rad. U području edukacije, a osobito tjelesnog vježbanja, kod prijenosa informacija, odnosno za upoznavanje sa zadatkom koristi se najčešće opis i „živa“ demonstracija, a na tom principu su primjenjivani i metrijski protokoli za procjenu razine motoričkih sposobnosti kod djece. Unazad nekoliko godina uz standardni protokol sa „živom“ demonstracijom počinju se primjenjivati različiti oblici protokola s kojima se učenje i usvajanje motoričkih znanja može značajno poboljšati. Jedan od načina prijenosa informacija, odnosno upoznavanja s nekim zadatkom, je video prikaz izvedbe od strane modela, eksperta. Stoga se u ovo istraživanje krenulo s ciljem utvrđivanja učinka dva različita metrijska protokola, dosadašnjeg standardnog i novog protokola s video demonstracijom, na procjenu realnog rezultata pri utvrđivanju motoričkog statusa učenika u primarnom obrazovanju. Uzorak ispitanika obuhvatio je učenike trećeg i četvrtog razreda iz četiri osnovne škole koje teritorijalno pripadaju urbanom području Sisačko-moslavačke županije i školuju se u gradovima Petrinji i Sisku. Ukupan broj učenika na kojima je bilo provedeno istraživanje je 327, od čega je bilo 186 dječaka i 141 djevojčica u dobi od 10, 5 godina. Učenici su bili podjeljeni u dva subuzorka s obzirom na korišteni tretman (protokol). Uzorak varijabli u ovom istraživanju činile su 2 antropometrijske mjere i 4 testa za procjenu motoričkih sposobnosti: Prenošenje spužve pretrčavanjem, Podizanje trupa iz ležanja kratko s pogrčenim nogama, Sklekovi pod pravim kutem i Pretklon na jednu nogu. Tijekom dva boravka u dvorani, prvi put napravljeno je inicijalno testiranje, a drugi put metodom slučajnog odabira i primjene pojedinog metrijskog protokola provedeno je testiranje nakon tretmana u svakom testu. Značajan učinak protokola s video demonstracijom na poboljšanje rezultata dobiven je kod testova Prenošenje spužve pretrčavanjem, Podizanje trupa iz ležanja kratko s pogrčenim nogama i kod dječaka u testu Sklekovi pod pravim kutem, dok u testu fleksibilnosti (Pretklon na desnu i lijevu nogu) nije bilo razlike u učinku obzirom na protokol. Analiza varijance pokazala je kako postoje značajne razlike po spolu u svim testovima za procjenu motoričkih sposobnosti, osim u testu za procjenu snage trupa, Podizanje trupa iz ležanja kratko s pogrčenim nogama. Dobivene razlike su značajne i na strani dječaka u testovima za procjenu agilnosti i snage gornjeg dijela trupa (Prenošenje spužve pretrčavanjem i Sklekovi pod pravim kutem), dok je rezultat značajan i na strani djevojčica u testu fleksibilnosti (Pretklonu na desnu i lijevu nogu). Razlike koje su nastale nakon primjene protokola, vidljive su kod oba spola, a posebno veliko povećanje dogodilo se u testovima za procjenu snage (Podizanje trupa iz ležanja kratko s pogrčenim nogama i Sklekovi pod pravim kutem). U testu za procjenu agilnosti, Prenošenje spužve pretrčavanjem, nakon primjene protokola s video demonstracijom u odnosu na standardni protokol zabilježeno je povećanje rezultata kod dječaka i djevojčica. Također, rezultati metrijskih karakteristika kompozitnih testova u prostoru motoričkih sposobnosti pokazali su visoku razinu pouzdanosti, homogenosti i osjetljivosti testova, kako na cjelokupnom uzorku tako i kod primjene oba protokola. Ovim istraživanjem potvrđena je hipoteza da predloženi novi protokol koji sadrži i video demonstraciju zadanog motoričkog testa uzrokuje značajno bolje rezultate u odnosu na standardni način testiranja. Time se može kroz racionalniji i ekonomičniji utrošak vremena u nastavnom procesu unaprijediti dosadašnji način testiranja nekih motoričkih sposobnosti i poboljšati pouzdanost mjerenja motoričkih sposobnosti djece.

Izvorni jezik
Hrvatski



POVEZANOST RADA