Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Zastupljenost jezičnih varijeteta u udžbenicima za njemački jezik u osnovnoj školi i stavovi učitelja prema varijetetima (CROSBI ID 408376)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Sobo, Katica Zastupljenost jezičnih varijeteta u udžbenicima za njemački jezik u osnovnoj školi i stavovi učitelja prema varijetetima / Prof. dr. Blaženka Filipan-Žignić (mentor); Zagreb, Učiteljski fakultet, Zagreb, . 2016

Podaci o odgovornosti

Sobo, Katica

Prof. dr. Blaženka Filipan-Žignić

hrvatski

Zastupljenost jezičnih varijeteta u udžbenicima za njemački jezik u osnovnoj školi i stavovi učitelja prema varijetetima

Da bi učenici usvojili komunikacijske kompetencije na njemačkom jeziku koje su nužne u novonastaloj europskoj stvarnosti, potrebno je uskladiti i udžbenike sa stvarnim komunikacijskim situacijama u zemljama njemačkog govornog područja. Stoga je prvi cilj ovog istraživanja utvrditi zastupljenost varijeteta u udžbenicima za njemački jezik u osnovnoj školi kako bi se ukazalo na slabu zastupljenost pojedinih varijeteta. Nastava njemačkog jezika zasniva se na podučavanju standardnog njemačkog jezika što ne odgovara u potpunosti jezičnoj realnosti budući da se nijedna jezična zajednica ne služi isključivo standardom u svakodnevnoj komunikaciji. Stoga treba obratiti pozornost na bogatstvo funkcionalno distinktivnih jezičnih varijeteta koji se razlikuju s obzirom na izvanjezične kontekste i situacije. Istraživanje jezičnih varijeteta (jezika mladih, jezika struke, jezika novih medija, dijalekta i dr.) u udžbenicima u osnovnoj školi pokazat će zastupljenost varijeteta, ali i svrhovitost i opravdanost njihove uporabe. Iako se prisutnost varijeteta sve više uvažava i istražuje još uvijek se rijetko respektira u nastavi njemačkog jezika. Istraživanja u okviru stranih jezika u Hrvatskoj pokazala su da je snalaženje unutar produktivnih jezičnih vještina, osobito u njemačkom jeziku, manjkavo (Pavičić Takač i Bagarić, 2007.). Razlog nesrazmjera treba tražiti prije svega u razlikama korištenja engleskog i njemačkog jezika u izvannastavnom kontekstu. Uvjet za razvijanje jezične komunikacijske sposobnosti leži u poticanju jezičnog iskustva. Takva se sposobnost usvaja korištenjem jezika u raznovrsnim svakodnevnim situacijama. Budući da učenici njemački jezik ne susreću dovoljno u izvannastavnom kontekstu trebalo bi ih izložiti što većem utjecaju različitih komunikacijskih situacija, dakle što raznovrsnijim jezičnim varijetetima, kako bi stekli bogato jezično iskustvo. Kako je udžbenik glavno nastavno sredstvo potrebno ga je prilagoditi kako bi učenici kroz njega upoznali različite jezične varijetete s kojima će se susresti u realnim jezičnim situacijama. Prvi je korak prema takvim promjenama utvrditi zastupljenost varijeteta u udžbenicima koji su u uporabi u osnovnoj školi. Varijeteti su u ovom radu sistematizirani na temelju prilagođenog Löfflerovog modela varijeteta (Löffler, 2005.) koji je obuhvatio funkciolekte, sociolekte, mediolekte i regiolekte. U istraživanju su utvrđene vrijednosti zastupljenosti pojedinih varijeteta u odnosu na zastupljenost standarda u udžbenicima. Nalazi istraživanja ukazuju na izrazito malu zastupljenost svih ostalih varijeteta osim standarda. Osobito iznenađuje mala zastupljenost sociolekta, konkretno jezika djece i mladih, s obzirom na to da se radi o udžbenicima koji su namijenjeni upravo toj populaciji, pa bi bilo za očekivati da će taj varijetet biti najzastupljeniji. Budući da su učitelji glavni posrednici između udžbenika i učenika drugi je cilj ovog istraživanja bio utvrditi stav učitelja prema jezičnim varijetetima u udžbenicima za njemački jezik i njihovoj uporabi u nastavi. Pri tome su analizirani elementi koji su učiteljima važni pri izboru udžbenika, stavovi učitelja o varijetetima u udžbeniku i stavovi o korištenju varijeteta u nastavi. Nastojalo se dobiti uvid u stavove učitelja prema varijetetima u udžbenicima i u nastavi kako bi se na temelju dobivenih rezultata mogle dati preporuke za eventualne promjene u smislu razvijanja pozitivnih stavova učitelja prema varijetetima. Da bi se moglo djelovati u tom smjeru potrebno je prvo bilo ustanoviti postojeće stavove učitelja prema varijetetima. Rezultati istraživanja stavova učitelja ukazuju na to da učiteljima nije bitna zastupljenost varijeteta pri izboru udžbenika te na pretežno negativne stavove prema varijetetima općenito. Može se zaključiti da su takvi stavovi uglavnom povezani s nedovoljnim poznavanjem samih varijeteta čiji se pak uzrok mora tražiti prije svega u nedostatnom poučavanju jezičnih varijeteta tijekom obrazovanja učitelja. Dobiveni rezultati mogu poslužiti u svrhu kreiranja udžbenika s većom zastupljenošću različitih jezičnih varijeteta te podizanju svijesti učitelja o potrebi korištenja varijeteta u nastavi njemačkog jezika radi podizanja razine produktivnog stupnja plurilingvalnosti odnosno usvajanja više jezičnih varijeteta.

komunikativna kompetencija; njemački kao I./II. strani jezik; varijeteti u udžbenicima njemačkog jezika; stavovi učitelja prema varijetetima

nije evidentirano

engleski

Representation of Language Varieties in German Language Textbooks in Croatian Elementary Schools and Teachers' Attitudes towards Varieties

nije evidentirano

communicative competence; German as I/II foreign language; varieties in German language textbooks; teachers' attitudes towards varieties

nije evidentirano

Podaci o izdanju

314

13.12.2016.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Učiteljski fakultet, Zagreb

Zagreb

Povezanost rada

Pedagogija, Filologija