Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Pledoaje za perifernu strukturu: središte i periferija u tumačenjima Božidara Gagre (CROSBI ID 642629)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Prelog, Petar Pledoaje za perifernu strukturu: središte i periferija u tumačenjima Božidara Gagre // 4. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti - knjiga sažetaka / Juraga, Krešimir (ur.). Zagreb: Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske ; Institut za povijest umjetnosti, 2016. str. 36-36

Podaci o odgovornosti

Prelog, Petar

hrvatski

Pledoaje za perifernu strukturu: središte i periferija u tumačenjima Božidara Gagre

Različite razine odnosa središta i periferije zaokupljale su diskurs povijesti umjetnosti veći dio dvadesetog stoljeća, posebice u sklopu modernističkoga pristupa koji se temelji na tradicionalnoj geografiji umjetnosti te podrazumijeva koncept umjetničkog napretka i emisije progresivnih tendencija iz središta prema periferiji. Taj se problemski sklop, eksplicitno ili kao latentno prisutan, pojavljuje i u mnogim suvremenim metodološkim opredjeljenjima – od koncepta „geohistorije umjetnosti“ Thomasa DaCoste Kaufmanna i modela „horizontalne povijesti umjetnosti“ Piotra Piotrowskog, do sve raširenijeg istraživačkog polja „globalne povijesti umjetnosti“ – koja kritički pristupaju upravo tradicionalnim postulatima geografije umjetnosti. U ovome će se izlaganju – a u kontekstu tradicionalnog razumijevanja odnosa središta i periferije te njegovih recentnih kritičkih čitanja – razložiti nezaobilazan prinos povjesničara umjetnosti Božidara Gagre tumačenju hrvatske moderne umjetnosti na temelju analize njegova ključnog teksta „Periferna struktura: od Karasa do Exata“ iz 1966. godine. Ova Gagrina teorijski utemeljena studija svojevrstan je portret periferne sredine kao „vrijednosti ravnodušnog sturkturalnog fenomena“. Unatoč tipično modernističkom povijesnoumjetničkom pogledu, koji umjetnost periferije promatra gotovo isključivo kroz proces primanja i asimilacije utjecaja iz središta, Gagro upozorava na štetnost primjene vrijednosnih kriterija koji iz takve perspektive proizlaze, pozivajući na drugačije modele interpretacije. U tom smislu, njegov je pristup i danas, pola stoljeća nakon nastanka spomenute studije, itekako aktualan.

Božidar Gagro; središte i periferija; hrvatska moderna umjetnost

nije evidentirano

engleski

A Plea for Peripheral Structure: The Center and Periphery in the Interpretation of Božidar Gagro

nije evidentirano

Božidar Gagro; center and periphery; Croatian modern art

nije evidentirano

Podaci o prilogu

36-36.

2016.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

4. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti - knjiga sažetaka

Juraga, Krešimir

Zagreb: Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske ; Institut za povijest umjetnosti

978-953-6089-46-8

Podaci o skupu

4. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti: Institucije povijesti umjetnosti

predavanje

24.11.2016-26.11.2016

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Povijest umjetnosti