Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 846130

Kvaliteta obiteljske interakcije, emocionalna kompetentnost i agresivnost kod djece školske dobi


Brajša-Žganec, Andreja; Valić, Jadranka
Kvaliteta obiteljske interakcije, emocionalna kompetentnost i agresivnost kod djece školske dobi // Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja - Knjiga sažetaka / Alessandra Pokrajac-Bulian, Irena Miletić, Jasminka Juretić, Josip Lopižić (ur.).
Opatija, Hrvatska: Hrvatsko psihološko društvo, 2016. str. 237-237 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Kvaliteta obiteljske interakcije, emocionalna kompetentnost i agresivnost kod djece školske dobi
(The quality of family interactions, emotional competence and aggressiveness in children of school age)

Autori
Brajša-Žganec, Andreja ; Valić, Jadranka

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja - Knjiga sažetaka / Alessandra Pokrajac-Bulian, Irena Miletić, Jasminka Juretić, Josip Lopižić - Opatija, Hrvatska : Hrvatsko psihološko društvo, 2016, 237-237

ISBN
978-953-55079-5-6

Skup
24.godišnja konferencija hrvatskih psihologa

Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 9.-12.11.2016

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Roditeljstvo; obiteljske interakcije; emocionalna kompetentnost; agresivnost djece školske dobi
(Parenting; family interactions; emotional competence; aggressiveness of school-age childrenValić)

Sažetak
U istraživanjima dječje prilagodbe navodi se kako ona nije uzrokovana jednim izoliranim faktorom već proizlazi iz dinamične međuigre osobnih i okolinskih rizičnih i zaštitnih faktora. Individualne karakteristike adolescenata, kao i obiteljski čimbenici, utječu na sposobnost suočavanja s razvojnim problemima. Emocionalna kompetencija djece zauzima važno mjesto u prilagodbi i funkcioniranju u razdoblju intenzivnog razvoja kao što je rana adolescencija, kada je i emocionalna osjetljivost povećana. Pojedinci koji ne razviju strategije prihvatljivog upravljanja emocijama pod povećanim su rizikom za razvoj problema te je potrebno ispitati odnos emocionalne kompetentnosti i agresivnog ponašanja. Kako je obiteljsko okruženje glavni socijalizacijski čimbenik, a roditeljski postupci značajni prediktori brojnih razvojnih ishoda, opravdano je ispitati u kakvom su odnosu roditeljsko ponašanje majke i oca i agresivno ponašanje učenika. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati ulogu dječje percepcije majčina i očeva roditeljskog ponašanja i emocionalne kompetentnosti djeteta u objašnjenju agresivnog ponašanja djeteta. U istraživanju su sudjelovala 203 učenika (111 djevojčica i 92 dječaka) prosječne dobi 12 godina. Djeca su procjenjivala roditeljsko ponašanje majki i očeva na Upitniku roditeljskog prihvaćanja/odbijanja – verzija za djecu (Rohner, 2005), emocionalnu kompetentnost na Upitniku emocionalne kompetentnosti (Takšić, 2002) i svoje agresivno ponašanje na Upitniku agresivnosti za djecu i adolescente (Vulić-Prtorić i Bartolić, 2006). Ispitivanjem rodnih razlika u ovom istraživanju nismo potvrdili pretpostavku o razlikama u percepciji roditeljskog ponašanja majke i oca, mjerama emocionalne kompetentnosti i agresivnosti među adolescentima. Rezultati pokazuju kako je roditeljsko ponašanje majke i oca značajno povezano s agresivnim ponašanjem djeteta na način da roditeljsko prihvaćanje smanjuje agresivno ponašanje, dok zanemarivanje, agresivnost i nediferencirano odbijanje roditelja povećava agresivno ponašanje. Regulacija i upravljanje emocijama, kao mjera emocionalne kompetentnosti, se također pokazala značajno povezana s agresivnim ponašanjem. Djeca koja imaju veću razinu emocionalne kompetentnosti će iskazivati manje agresivnog ponašanja. Varijable roditeljskog ponašanja objasnile su značajan dio varijance dječjeg agresivnog ponašanja. Zajedno s varijablom regulacija i upravljanje emocijama objašnjavaju 25, 3% varijance agresivnog ponašanja. Očevo agresivno ponašanje se pokazalo kao značajni prediktor dječjeg agresivnog ponašanja. Podaci će biti razmatrani u cilju jačanja kompetentnog roditeljskog ponašanja za adekvatan socioemocionalni razvoj djece školske dobi.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Andreja Brajša-Žganec, (185362)