Kvaliteta obiteljske interakcije, emocionalna kompetentnost i agresivnost kod djece školske dobi (CROSBI ID 642077)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Brajša-Žganec, Andreja ; Valić, Jadranka
hrvatski
Kvaliteta obiteljske interakcije, emocionalna kompetentnost i agresivnost kod djece školske dobi
U istraživanjima dječje prilagodbe navodi se kako ona nije uzrokovana jednim izoliranim faktorom već proizlazi iz dinamične međuigre osobnih i okolinskih rizičnih i zaštitnih faktora. Individualne karakteristike adolescenata, kao i obiteljski čimbenici, utječu na sposobnost suočavanja s razvojnim problemima. Emocionalna kompetencija djece zauzima važno mjesto u prilagodbi i funkcioniranju u razdoblju intenzivnog razvoja kao što je rana adolescencija, kada je i emocionalna osjetljivost povećana. Pojedinci koji ne razviju strategije prihvatljivog upravljanja emocijama pod povećanim su rizikom za razvoj problema te je potrebno ispitati odnos emocionalne kompetentnosti i agresivnog ponašanja. Kako je obiteljsko okruženje glavni socijalizacijski čimbenik, a roditeljski postupci značajni prediktori brojnih razvojnih ishoda, opravdano je ispitati u kakvom su odnosu roditeljsko ponašanje majke i oca i agresivno ponašanje učenika. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati ulogu dječje percepcije majčina i očeva roditeljskog ponašanja i emocionalne kompetentnosti djeteta u objašnjenju agresivnog ponašanja djeteta. U istraživanju su sudjelovala 203 učenika (111 djevojčica i 92 dječaka) prosječne dobi 12 godina. Djeca su procjenjivala roditeljsko ponašanje majki i očeva na Upitniku roditeljskog prihvaćanja/odbijanja – verzija za djecu (Rohner, 2005), emocionalnu kompetentnost na Upitniku emocionalne kompetentnosti (Takšić, 2002) i svoje agresivno ponašanje na Upitniku agresivnosti za djecu i adolescente (Vulić-Prtorić i Bartolić, 2006). Ispitivanjem rodnih razlika u ovom istraživanju nismo potvrdili pretpostavku o razlikama u percepciji roditeljskog ponašanja majke i oca, mjerama emocionalne kompetentnosti i agresivnosti među adolescentima. Rezultati pokazuju kako je roditeljsko ponašanje majke i oca značajno povezano s agresivnim ponašanjem djeteta na način da roditeljsko prihvaćanje smanjuje agresivno ponašanje, dok zanemarivanje, agresivnost i nediferencirano odbijanje roditelja povećava agresivno ponašanje. Regulacija i upravljanje emocijama, kao mjera emocionalne kompetentnosti, se također pokazala značajno povezana s agresivnim ponašanjem. Djeca koja imaju veću razinu emocionalne kompetentnosti će iskazivati manje agresivnog ponašanja. Varijable roditeljskog ponašanja objasnile su značajan dio varijance dječjeg agresivnog ponašanja. Zajedno s varijablom regulacija i upravljanje emocijama objašnjavaju 25, 3% varijance agresivnog ponašanja. Očevo agresivno ponašanje se pokazalo kao značajni prediktor dječjeg agresivnog ponašanja. Podaci će biti razmatrani u cilju jačanja kompetentnog roditeljskog ponašanja za adekvatan socioemocionalni razvoj djece školske dobi.
roditeljstvo; obiteljske interakcije; emocionalna kompetentnost; agresivnost djece školske dobi
nije evidentirano
engleski
The quality of family interactions, emotional competence and aggressiveness in children of school age
nije evidentirano
parenting; family interactions; emotional competence; aggressiveness of school-age childrenValić
nije evidentirano
Podaci o prilogu
237-237.
2016.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja - Knjiga sažetaka
Alessandra Pokrajac-Bulian, Irena Miletić, Jasminka Juretić, Josip Lopižić
Opatija: Hrvatsko psihološko društvo (HPD)
978-953-55079-5-6
Podaci o skupu
24. GODIŠNJA KONFERENCIJA HRVATSKIH PSIHOLOGA
predavanje
09.11.2016-12.11.2016
Opatija, Hrvatska