Važnost socioekonomskog statusa obitelji za spremnost djece za školu i ranu školsku prilagodbu (CROSBI ID 641640)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Hanzec, Ivana
hrvatski
Važnost socioekonomskog statusa obitelji za spremnost djece za školu i ranu školsku prilagodbu
Prema ekološkim pristupima razvoju, na funkcioniranje i razvoj djeteta utječu ne samo njegove/njezine individualne karakteristike, nego i karakteristike konteksta u kojemu dijete odrasta. Socioekonomski status obitelji (SES) predstavlja jedno od važnih obilježja tog konteksta koje značajno doprinosi razvoju već od rane dobi. Istraživanja sustavno ukazuju na značaj SES-a za kognitivne sposobnosti i akademski uspjeh djece, no znatno je manje istraživana važnost SES-a za socijalno-emocionalnu kompetenciju djece kao komponentu spremnosti za školu, kao i za pokazatelje socijalne prilagodbe na školu, stoga je tome bilo usmjereno ovo istraživanje. U istraživanju su sudjelovali učenici/e prvih razreda (N = 372), njihovi roditelji i učiteljice. Kao mjere SES-a od roditelja su prikupljeni podaci o obrazovanju i zaposlenju oba roditelja te prosječnim mjesečnim prihodima obitelji, kognitivna spremnost za školu ispitana je Testom spremnosti za školu (TSŠ), dok su socijalno-emocionalnu spremnost djece procijenili roditelji. Akademska prilagodba mjerena je ispitom znanja i procjenama učiteljica, a socijalna prilagodba procjenama učiteljica i učenika/ica na većem broju instrumenata. Rezultati su ukazali na veću važnost mjerenih pokazatelja SES-a za kognitivnu spremnost i akademsku prilagodbu nego za socijalno-emocionalnu spremnost i socijalnu prilagodbu djece na školu. Pritom su se prosječna mjesečna primanja obitelji pokazala najboljim prediktorom. Djeca iz obitelji višeg SES-a spremnija polaze u školu (postižu bolji rezultat na TSŠ), zbog čega na kraju školske godine pokazuju bolju akademsku prilagodbu (TSŠ je medijator u navedenom odnosu). S druge strane, mjere obiteljskog SES-a u provedenom istraživanju nisu bile povezane sa socijalno-emocionalnom kompetencijom djece na početku školske godine, dok su mali, ali statistički značajni doprinos imala samo primanja obitelji u objašnjenju kvalitete odnosa učenika/ica s učiteljicom kao jednim pokazateljem socijalne prilagodbe na školu. Rezultati su raspravljani u kontekstu važnosti utvrđivanja mehanizama kojima SES proizvodi razlike u spremnosti i prilagodbi djece na školu te mogućim načinima smanjivanja tih razlika.
socioekonomski status obitelji; spremnost za školu; akademska prilagodba djece na školu; socijalna prilagodba djece na školu
nije evidentirano
engleski
The importance of family socio-economic status for children's school readiness and early school adjustment
nije evidentirano
family socio-economic status; school readiness; school adjustment; academic adjustment; social adjustment
nije evidentirano
Podaci o prilogu
80-80.
2016.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
24.godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja. Sažeci priopćenja
Pokrajac-Bulian, Alessandra ; Miletić, Irena ; Juretić, Jasminka ; Lopižić, Josip
978-953-55079-5-6
Podaci o skupu
24. godišnja konferencija hrvatskih psihologa - Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja
predavanje
09.11.2016-12.11.2016
Opatija, Hrvatska