Znanja djece mlađe školske dobi o zaštiti i uzgoju šuma (CROSBI ID 639606)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Bogut, Irella ; Popović, Željko ; Ljubojević, Boris ; Vuković, Katarina
hrvatski
Znanja djece mlađe školske dobi o zaštiti i uzgoju šuma
Sve veća urbanizacija, klimatske i brojne druge promjene u okolišu naša su svakodnevnica. Stoga su spoznaje o ulozi i važnost šuma sve veće, a time i potreba za učenjem o šumskim ekosustavima. Ključni alat u prenošenju znanja o šumama i njihovoj važnosti je tzv. šumska pedagogija. Ova relativno mlada disciplina tek dobiva svoje mjesto u našim obrazovnim programima. Najrazvijenija je u skandinavskim zemljama te u Austriji, Njemačkoj i Švicarskoj. Namijenjena je prvenstveno djeci i mladima, a služi se raznim osjetilnim metodama (potpunijem doživljavanju šume putem zvukova, zatvorenih očiju, raspoznavanjem vrste drveća po kori, listu i češeru, praćenjem životinjskih tragova i savladavanjem neravnog šumskog terena), s ciljem doživljajnog učenja o važnosti šume i šumskih ekosustava. Primjenom šumske pedagogije djeca na edukativan i zabavan način uče i razvijaju odgovoran odnos prema šumskim zajednicama. Istraživanje o tome koliko djeca u istočnoj Slavoniji znaju o uzgoju i zaštiti šuma je provedeno pomoću kvalitativnog (strukturiranog) intervjua s učenicima, prije i poslije održanog integriranog Dana šuma i terenske nastave u šumi. Intervju je proveden s učenicima prvoga i četvrtoga razreda Osnovne škole Josipa Jurja Strossmayera iz Trnave, Osječko-baranjska županija. Rezultati intervjua prije provedenih aktivnosti vezanih uz šumski ekosustav ukazali su na nedovoljno znanje o uzgoju i zaštiti šuma, dok su rezultati nakon provedenih edukativnih aktivnosti bili statistički značajno bolji. Ukupno su učenici 1. i 4. razreda nakon održanog integriranog dana i provedene terenske nastave u šumi dali 96% točnih i 4% netočnih odgovora o uzgoju i zaštiti šuma, za razliku od intervjua prije održanih aktivnosti kada su dali svega 56% točnih i čak 44% netočnih odgovora. Ovim istraživanjem potvrđeno je da su znanja djece mlađe školske dobi o uzgoju i zaštiti šume nedostatna te da bi se sadržaji o šumskim ekosustavima češće trebali obrađivati i to od početka školovanja, a kako bi učenici proširili svoj spektar znanja te bili odgajani za ekološko prihvatljiv način života. Spoznavši ovaj problem i zbog rastućeg interesa za šumskom pedagogijom, Hrvatske šume d.o.o pripremile su projekt pod nazivom „Šuma u školi, škola u šumi“ koji je započet tijekom 2013. godine i provodi se i danas. Svrha mu je djeci predškolske dobi i učenicima osnovnih škola na interdisciplinaran način približiti šumu, život u šumi i važnost gospodarenja šumama. Projekt se provodi u suradnji dječjih vrtića i osnovnih škola s ekološkim odjelima pojedinih podružnica Hrvatskih šuma. Ovako sustavno organizirana edukacija povećava svijest djece o važnosti šuma i potrebi njihova očuvanja, a istovremeno promiče ugled šumarstva kao struke i znanosti.
djeca rane školske dobi; uzgoj i zaštita šuma; znanje djece
nije evidentirano
engleski
Younger schoolchildren's knowledge about forest protection and cultivation
Sve veća urbanizacija, klimatske i brojne druge promjene u okolišu naša su svakodnevnica. Stoga su spoznaje o ulozi i važnost šuma sve veće, a time i potreba za učenjem o šumskim ekosustavima. Ključni alat u prenošenju znanja o šumama i njihovoj važnosti je tzv. šumska pedagogija. Ova relativno mlada disciplina tek dobiva svoje mjesto u našim obrazovnim programima. Najrazvijenija je u skandinavskim zemljama te u Austriji, Njemačkoj i Švicarskoj. Namijenjena je prvenstveno djeci i mladima, a služi se raznim osjetilnim metodama (potpunijem doživljavanju šume putem zvukova, zatvorenih očiju, raspoznavanjem vrste drveća po kori, listu i češeru, praćenjem životinjskih tragova i savladavanjem neravnog šumskog terena), s ciljem doživljajnog učenja o važnosti šume i šumskih ekosustava. Primjenom šumske pedagogije djeca na edukativan i zabavan način uče i razvijaju odgovoran odnos prema šumskim zajednicama. Istraživanje o tome koliko djeca u istočnoj Slavoniji znaju o uzgoju i zaštiti šuma je provedeno pomoću kvalitativnog (strukturiranog) intervjua s učenicima, prije i poslije održanog integriranog Dana šuma i terenske nastave u šumi. Intervju je proveden s učenicima prvoga i četvrtoga razreda Osnovne škole Josipa Jurja Strossmayera iz Trnave, Osječko-baranjska županija. Rezultati intervjua prije provedenih aktivnosti vezanih uz šumski ekosustav ukazali su na nedovoljno znanje o uzgoju i zaštiti šuma, dok su rezultati nakon provedenih edukativnih aktivnosti bili statistički značajno bolji. Ukupno su učenici 1. i 4. razreda nakon održanog integriranog dana i provedene terenske nastave u šumi dali 96% točnih i 4% netočnih odgovora o uzgoju i zaštiti šuma, za razliku od intervjua prije održanih aktivnosti kada su dali svega 56% točnih i čak 44% netočnih odgovora. Ovim istraživanjem potvrđeno je da su znanja djece mlađe školske dobi o uzgoju i zaštiti šume nedostatna te da bi se sadržaji o šumskim ekosustavima češće trebali obrađivati i to od početka školovanja, a kako bi učenici proširili svoj spektar znanja te bili odgajani za ekološko prihvatljiv način života. Spoznavši ovaj problem i zbog rastućeg interesa za šumskom pedagogijom, Hrvatske šume d.o.o pripremile su projekt pod nazivom „Šuma u školi, škola u šumi“ koji je započet tijekom 2013. godine i provodi se i danas. Svrha mu je djeci predškolske dobi i učenicima osnovnih škola na interdisciplinaran način približiti šumu, život u šumi i važnost gospodarenja šumama. Projekt se provodi u suradnji dječjih vrtića i osnovnih škola s ekološkim odjelima pojedinih podružnica Hrvatskih šuma. Ovako sustavno organizirana edukacija povećava svijest djece o važnosti šuma i potrebi njihova očuvanja, a istovremeno promiče ugled šumarstva kao struke i znanosti.
younger schoolage children; forest protection and cultivation; children's knowledge
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o prilogu
145-147.
2016.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Knjiga sažetaka 5. Hrvatski botanički simpozij s međunarodnim sudjelovanjem / Book of abstracts - 5th Croatian Botanical Symposium with international participation
Rešetnik, Ivana ; Ljubešić, Zrinka
Zagreb: Hrvatsko Botaničko Društvo
978-953-8097-00-3
Podaci o skupu
5. Hrvatski botanički simpozij s međunarodnim sudjelovanjem - 5th Croatian Botanical Symposium with international participation
poster
22.09.2016-25.09.2016
Zagreb, Hrvatska