Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Stupnjevitost metonimije u mišljenju i jeziku (CROSBI ID 638534)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Gligorić, Igor Marko Stupnjevitost metonimije u mišljenju i jeziku // Jezik kao predmet proučavanja i jezik kao predmet poučavanja: XXX. međunarodni znanstveni skup ; knjižica sažetaka / Stolac, Diana ; Vlastelić, Anastazija (ur.). Rijeka: Srednja Europa ; Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL), 2016. str. 28-28

Podaci o odgovornosti

Gligorić, Igor Marko

hrvatski

Stupnjevitost metonimije u mišljenju i jeziku

Rad problematizira metonimiju kao kognitivni i jezični mehanizam, kao proces u mišljenju i jeziku, ali i prirodu konkretnih jezičnih oblikovanja nastalih tim procesom. Pri promišljanju o metonimiji polazi se od njezine definicije u antičkoj retorici te, uzimajući u obzir Jakobsonova vrlo suvremena i anticipatorska razmišljanja u vezi s tom pojavom, uspostavljaju se poveznice u shvaćanju metonimije unutar kognitivnolingvističke perspektive. Pritom se prvenstveno misli na svojevrsnu klasifikaciju metonimijskih pomaka Raddena i Kövecsesa (1999), pojam metonimičnosti koji spominje Barcelona (2003) te na zaključke o prototipnosti metonimijskih oblikovanja Geeraertsa i Peirsmana (2006). Cilj je provedenoga istraživanja dokazati da metonimijska oblikovanja tvore kategoriju koja je radijalna, prototipno ustrojena, stupnjevita, razlikujući pritom konkretno oblikovanje od samoga procesa. U tu je svrhu izrađen upitnik s metonimijama u minimalnim jezičnim kontekstima koji aktualiziraju ciljano značenje. Ispitanici su na skali trebali odrediti osjećaju li pomak u značenju jezične jedinice uporabljene u konkretnome kontekstu s obzirom na njezino značenje izvan konteksta. Pri izradi upitnika posebna je pozornost pridana učestalosti korištenih jezičnih jedinica te njihovoj potvrđenosti u korpusu. Nakon statističke obrade rezultati istraživanja pokazuju da se metonimijska oblikovanja mogu promatrati kao stupnjevita, radijalno i prototipno ustrojena kategorija u mišljenju i jeziku. U analizi je artikulirana povezanost između triju detektiranih obilježja: stupnja metonimičnosti, konvencionalnosti pojedinoga oblikovanja i stupnja pomaka u značenju. S tim su u vezi prepoznati kriteriji (njih pet) prema kojima se stupnjevi mogu odrediti, tj. obilježja koja utječu na spomenute stupnjeve te na (ne)primjetnost pomaka u značenju, same metonimičnosti. Svojim zaključcima rad može doprinijeti općem shvaćanju metonimije kao kognitivnoga i jezičnoga fenomena. Time se dijelom produbljuju i spoznaje o načinu funkcioniranja samoga uma.

metonimija ; kategorija ; stupnjevitost ; konvencionalnost ; pomak u značenju

nije evidentirano

engleski

Scalarity of metonymy in mind and language

nije evidentirano

metonymy ; category ; scalability ; conventionality ; shift in meaning

nije evidentirano

Podaci o prilogu

28-28.

2016.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Jezik kao predmet proučavanja i jezik kao predmet poučavanja: XXX. međunarodni znanstveni skup ; knjižica sažetaka

Stolac, Diana ; Vlastelić, Anastazija

Rijeka: Srednja Europa ; Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL)

978-953-7963-45-3

Podaci o skupu

XXX. međunarodni znanstveni skup, JEZIK KAO PREDMET PROUČAVANJA I JEZIK KAO PREDMET POUČAVANJA

predavanje

12.05.2016-14.05.2016

Rijeka, Hrvatska

Povezanost rada

Filologija