Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Odrednice rane socijalne i akademske prilagodbe djece na školu (CROSBI ID 405374)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Hanzec, Ivana Odrednice rane socijalne i akademske prilagodbe djece na školu / Kuterovac Jagodić, Gordana (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2016

Podaci o odgovornosti

Hanzec, Ivana

Kuterovac Jagodić, Gordana

hrvatski

Odrednice rane socijalne i akademske prilagodbe djece na školu

Polazak u osnovnu školu jedna je od glavnih razvojnih prekretnica u životu djeteta koja pred njega/nju stavlja složen zadatak prilagodbe novim socijalnim i akademskim zahtjevima. Uspješnost udovoljavanja zahtjevima početnog školovanja povezana je s budućom prilagodbom i obrazovnim napretkom učenika/ica, stoga je važno istraživati odrednice uspješne tranzicije u školu i rane prilagodbe. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati predstavljaju li određene individualne karakteristike djeteta i karakteristike njegove/njezine obiteljske i školske okoline prilikom tranzicije u školu odrednice rane socijalne i akademske prilagodbe djeteta na prvi razred osnovne škole, na koji su način one povezane s ranom prilagodbom, te moderira li spol njihove odnose. Pretpostavljeni odnosi varijabli prikazani su u modelu koji je postavljen i provjeravan u istraživanju. Provedeno je predistraživanje, kojim su provjerene metrijske karakteristike instrumenata, te glavno istraživanje, u kojemu je sudjelovalo 417 učenika/ica prvih razreda iz 12 osnovnih škola, njihovi roditelji (N = 372) i učiteljice (N = 34). Nacrt istraživanja uključivao je prikupljanje podataka u tri vremenske točke, primjenom većeg broja instrumenata koje su ispunjavala djeca, roditelji i učiteljice. Rezultati su pokazali da su za ranu socijalnu i akademsku prilagodbu djece na školu važnije specifične kognitivne sposobnosti nego socijalno-emocionalna kompetencija djece, koja se pokazala značajnim prediktorom samo odnosa s učiteljicom. Ipak, njezin se indirektni doprinos akademskoj prilagodbi putem pažnje i različitih pokazatelja socijalne prilagodbe pokazao značajnim, iako malim. Odnos koji djeca formiraju s učiteljicama i s vršnjacima pokazao se važnim za predikciju uključenosti učenika/ica, te putem nje za akademsku prilagodbu, a socijalni odnosi formirani u razredu pokazali su se važnima i za pozitivnu percepciju, odnosno sviđanje škole. Kontekstualni faktori (informiranost i uključenost roditelja u tranziciju te spremnost škole) nisu se pokazali značajnim prediktorima socijalne i akademske prilagodbe učenika/ica, kao ni značajnim moderatorima odnosa individualnih karakteristika djeteta i različitih pokazatelja rane školske prilagodbe. Obrasci odnosa među varijablama promatranim u ovom istraživanju pokazali su se u najvećoj mjeri jednakima na uzorcima djevojčica i dječaka, ukazujući na uglavnom univerzalnu važnost ispitivanih varijabli u ranoj školskoj prilagodbi djece oba spola. Dobiveni rezultati raspravljani su u radu u kontekstu različitih teorijskih okvira i dosadašnjih spoznaja, uz uvažavanje metodoloških specifičnosti istraživanja.

tranzicija u školu; akademska prilagodba; socijalna prilagodba; socijalno-emocionalna kompetencija; specifične kognitivne sposobnosti; uključenost roditelja u tranziciju; spremna škola

nije evidentirano

engleski

Determinants of children's early social and academic school adjustment

nije evidentirano

school transition; academic adjustment; social adjustment; social-emotional competence; specific cognitive skills; parental involvement in transition; ready schools

nije evidentirano

Podaci o izdanju

156

11.07.2016.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Psihologija