Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Liturgijski predmeti i crkvena oprema od srebra u župnoj crkvi sv. Lovre u Vrboskoj (CROSBI ID 56714)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Goja, Bojan Liturgijski predmeti i crkvena oprema od srebra u župnoj crkvi sv. Lovre u Vrboskoj // Vrboska i njezine znamenitosti / Tomić, Radoslav (ur.). Vrboska: Župa sv. Lovre, Vrboska, Korčula, 2016. str. 227-262

Podaci o odgovornosti

Goja, Bojan

hrvatski

Liturgijski predmeti i crkvena oprema od srebra u župnoj crkvi sv. Lovre u Vrboskoj

Umjetnine od metala sačuvane u riznici uređenoj u sakristiji i u župnoj crkvi sv. Lovre u Vrboskoj nastale u dugom razdoblju od 15. do početka 20. stoljeća u različitim umjetničkim središtima obuhvaćaju predmete korištene u liturgiji i opremi crkve: oltarne svijećnjake, viseće svijećnjake, raspela, kaleže, moćnike, paxeve, krune, kanonske tablice, ciborij, lađicu, škropionicu i pokaznicu i zorno su svjedočanstvo stoljetne brige i nastojanja mještana da svoj sakralni prostor opreme vrijednim umjetninama. Kao i u drugim istočno jadranskim prostorima pod vlašću Venecijanske Republike sačuvani predmeti u ogromnoj su većini nabavljani u mletačkim zlatarskim radionicama. Ponajviše su izrađeni od srebra, često i pozlaćenog a označeni su raznovrsnim žigovima u skladu s tadašnjom uhodanom zlatarskom praksom. Posebnu vrijednost za daljnja istraživanja mletačkog baroknog zlatarstva ne samo na teritoriju Dalmacije predstavljaju žigovi koji nisu zastupljeni u Pazzijevom katalogu venecijanskih zlatarskih žigova. To su žig koji sastavljen od spojenih slova “CP“, žig sastavljen od slova “BS“ u kvadratu i žig “F točka T“ a u svim navedenim primjerima u usporedbi s drugim srodnim žigovima vjerojatno je riječ o autorskim oznakama. Iako se radi o manjem broju predmeta na njima se uočavaju osobine i razvoj ukrasnih motiva karakterističnih za venecijansku zlatarsku produkciju 16., 17. i 18. stoljeća a usporedbom s nebrojenim istovrsnim primjercima sačuvanima u crkvama i samostanima u Dalmaciji, često izrađivanim i u istim radionicama, pokazuju podudarnosti u oblicima i dekoraciji. Tijekom 16., 17. i 18. stoljeća i u zlatarstvu kao i u drugim granama likovne umjetnosti prevladava uvoz iz Venecije te osim gotičkog podnožja jedne pokaznice, u Vrboskoj riznici nisu uočeni predmeti koji bi se mogli smatrati radom domaćih zlatara. Od venecijanske produkcije najvrijednije predmet u župnoj zbirci zasigurno je velebno raspelo sa figurama sv. Lovre i sv. Ivana Krstitelja živih kretnji i izražajnih gesta. Iako monumentalnih razmjera raspelo nije označeno žigovima. No, na temelju izrazitih stilskih odlika primjerak iz Vrboske ubraja se u skupinu umjetnički iznimno kvalitetnih te, u domaćoj i inozemnoj literaturi, pozorno analiziranih raspela zamišljenih i nastalih u venecijanskim kiparskim i zlatarskim radionicama na kraju 16. i početkom 17. stoljeća. Svim ovim raspelima zajednička je visoka umjetnička kvaliteta, vještina izrade i stilska uklopljenost u kasnomaniristička kretanja u venecijanskom slikarstvu i kiparstvu toga vremena. Slična naručiteljska praksa prisutna je i nakon propasti Venecijanske Republike i uspostavljanjem novih državnih tvorevina kada se kroz 19. stoljeće predmeti nabavljaju u radionicama u ostalim važnim umjetničkim centrima ali na nešto širem europskom području (Beč, Trst, Milano, Genova, Rim). No, u isto vrijeme, nastavljajući praksu zlatarskih radionica iz ranijih stoljeća, djeluju i domaći majstori koji kvalitetom svojih radova mogu konkurirati stranim radionicama. Stoga se dalmatinski naručitelji u mnogim prigodama obraćaju i lokalnim zlatarima čije djelovanje još uvijek nije detaljno istraženo. U skupinu majstora iz ovog poglavlja domaćeg zlatarstva mogu se ubrojiti i Hvaranin Antonio Cristofoli te splitski zlatar Josip Botta aktivan početkom 20. stoljeća a obojica su sa svojim radovima zastupljeni u župnoj crkvi sv. Lovre. Antonio Cristofoli potpisao se na poleđini paxa sa prikazom Bogorodice od Bezgrješnog Začeća a istome majstoru može se pripisati i pax sa stojećim likom sv. Lovre naslovnika mjesne crkve. Uz liturgijsko posuđe i predmete namijenjene opremi crkve venecijanskog postanka i one iz kasnijih povijesnih razdoblja posebnu cjelinu i u širim razmjerima čini raskošni komplet od šest oltarnih svijećnjaka, poprsja četvorice evanđelista i tri kanonske tablice koje je od 1912. do 1916. godine izradio splitski zlatar Josip Botta a o čemu je u župnom uredu sačuvana je opsežna i detaljna korespondencija u kojoj je sudjelovao i don Frane Bulić. Uz navedene predmete u crkvi se čuva i Bottina monumentalna pokaznica izrađena od srebra te iskucane i filigranske srebrne i zlatne žice. Radovi zlatara Josipa Botte tematskom raznolikošću, brojnošću i umjetničkom kvalitetom primjeraka izrađenih zalaganjem župnika i mještana u različitim materijalima i tehnikama na najljepši način zaokružuju cjelinu o liturgijskim predmetima i crkvenoj opremi izrađenim od plemenitih metala i sačuvanima kroz duga stoljeća u riznici i župnoj crkvi sv. Lovre u Vrboskoj.

otok Hvar, Vrboska, srebro, liturgijski predmeti, Venecija

nije evidentirano

engleski

Silver liturgical items and ecclesiastical utensils in parish church of St. Lawrence at Vrboska

nije evidentirano

the island of Hvar, Vrboska, silverware, liturgical items, Venice

nije evidentirano

Podaci o prilogu

227-262.

objavljeno

Podaci o knjizi

Vrboska i njezine znamenitosti

Tomić, Radoslav

Vrboska: Župa sv. Lovre, Vrboska, Korčula

2016.

978-953-59044-0-3

Povezanost rada

Povezane osobe




Povijest umjetnosti