Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 826124

Odrednice kompulzivne kupnje : slučaj trgovačkog centra u Hrvatskoj


Anić, Ivan-Damir; Dlačić, Jasmina; Jelenc, Lara
Odrednice kompulzivne kupnje : slučaj trgovačkog centra u Hrvatskoj // Privredna kretanja i ekonomska politika, 25 (2016), 1; 7-36 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


Naslov
Odrednice kompulzivne kupnje : slučaj trgovačkog centra u Hrvatskoj
(Determinants of compulsive buying : the case of shopping centre in Croatia)

Autori
Anić, Ivan-Damir ; Dlačić, Jasmina ; Jelenc, Lara

Izvornik
Privredna kretanja i ekonomska politika (1330-187X) 25 (2016), 1; 7-36

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Ponašanje potrošača pri kupnji ; kompulzivna kupnja ; društveno odgovorno poslovanje ; maloprodajni miks ; trgovački centar
(Consumer purchasing behaviour ; compulsive buying behaviour ; corporate social responsibility ; retail mix ; shopping centre)

Sažetak
Kompulzivna kupnja je oblik ovisnosti i predstavlja kupnju koja premašuje potrebe i raspoloživa sredstva pojedinca. Za razliku od impulzivne kupnje koju potiču maloprodavači jer pridonosi rastu prodaje, kompulzivna kupnja je etičko pitanje, jer može imati negativne posljedice za kupce, njihove obitelji i kreditore. Ovaj rad istražuje utjecaj demografskih čimbenika, čimbenika sklonosti hedonizmu i utilitarističkoj kupnji te utjecaj čimbenika maloprodajnog miksa na sklonost kompulzivnoj kupnji. Analiziran je slučaj trgovačkog centra u Hrvatskoj. Podaci su analizirani primjenom faktorske analize i modelom višestruke regresije. Rezultati pokazuju da je intenzitet kompulzivne kupnje u analiziranom slučaju identičan u odnosu na razvijene zemlje. Kompulzivnu kupnju najviše potiču sklonost hedonizmu i čimbenici u maloprodajnom miksu kao zanimljivost centra te mogućnost informiranja i učenja. Mlađi potrošači i potrošači s višim dohotkom skloniji su kompulzivnoj kupnji od starijih potrošača i potrošača sa nižim dohotkom. Sklonost utilitarističkoj kupnji negativno je povezana s kompulzivnom kupnjom. Međutim, spol, atmosfera u trgovačkom centru, asortiman proizvoda i usluga te uslužnost osoblja nisu statistički značajno povezani s kompulzivnom kupnjom u promatranom slučaju. Rezultati imaju implikacije za blagostanje potrošača i menadžment maloprodaje i mogu biti smjernica u promicanju društveno odgovornog poslovanja i edukacije potrošača da bi se smanjile negativne posljedice kompulzivne kupnje.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Ekonomija

Napomena
Rad je nastao temeljem potpore projekata Sveučilišta u Rijeci pod brojevima 13.02.1.2.01., 13.02.1.3.07 i 13.02.2.2.12.



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
081-0000000-1270 - Strategija korporacije– sadašnja budućnost (Ivan Mencer, )

Ustanove
Ekonomski institut, Zagreb,
Ekonomski fakultet, Rijeka

Časopis indeksira:


  • Scopus
  • EconLit


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka:


  • ABI/INFORM
  • EconLit
  • IBSS - The International Bibliography of the Social Sciences
  • EBSCO
  • SCOPUS
  • Hrčak