Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Obiteljski diskurs u kontekstu nasilja maloljetne djece nad roditeljima (CROSBI ID 13935)

Urednička knjiga | monografija (znanstvena)

Obiteljski diskurs u kontekstu nasilja maloljetne djece nad roditeljima / Polić, Petra (ur.) Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2014

Podaci o odgovornosti

Polić, Petra

hrvatski

Obiteljski diskurs u kontekstu nasilja maloljetne djece nad roditeljima

U knjizi Obiteljski diskurs u kontekstu nasilja maloljetne djece nad roditeljima – problematizira se jednu od obiteljskih tabu- tema rastuće ali u obitelji i javnosti prešućivane i marginalizirane problematike. Osim što je jedan od glavnih ciljeva ove knjige javno progovoriti o ovoj temi, senzibilizirati društvo i institucije koje bi se ovom problematikom trebale baviti, a to ne čine ili ne čine dovoljno, osnažiti roditeljske kompetencije, cilj je i izazvati potrebu za primjerenom reakcijom socijalne okoline na teške probleme suvremenih (hrvatskih) obitelji. Velik broj roditelja u ispunjavanju svoje jedinstvene roditeljske uloge ulaže mnogo truda i ljubavi kako bi učinili svoju djecu sretnima, zaštićenima i sigurnima. S druge strane, postoje obitelji u kojima su međusobni neprimjereni i nasilni odnosi svakodnevna pojava. Znane su i obitelji u kojima su zbog nasilja ugroženi životi njezinih članova bez obzira na dob, spol ili roditeljsku ulogu, bračno, socio-ekonomsko stanje i obrazovanje, etničku, kulturnu ili socijalnu strukturu. Mnogo je razloga zbog kojih rezultat nije uvijek očekivano pozitivan, pa su roditelji stoga zbunjeni i nesretni. Raspon nasilja u obitelji s obzirom na njezine članove uključuje nasilje nad djetetom, nasilje među supružnicima ili izvanbračnim partnerima, nasilje odrasle djece nad roditeljima ili starijim članovima obitelji, ali i nasilje maloljetne djece nad roditeljima, oblik nasilja koji je u javnosti gotovo negiran iako činjenice iz svakodnevnoga života govore suprotno. Zbog velikoga broja mogućih činitelja teško je odrediti «tipične» počinitelje nasilja ili roditelje (potencijalne) žrtve. Nasilje koje neki roditelji doživljavaju povremeno za mnoge je učestala pojava. Odnos društva prema nasilju, bez obzira na činjenicu tko je žrtva, a tko nasilnik, predstavlja bitan pokazatelj njegova odnosa prema čovjeku, humanosti te stupnja civilizacijske razvijenosti. Nije poznato jesu li provedena istraživanja ovoga iznimno kompleksnoga i važnoga obiteljskoga, pedagoškoga, pravnoga, zdravstvenoga i uopće društvenoga problema u Hrvatskoj. Istraživanje koje smo proveli tijekom 2014. godine, kao jednu od istraživačkih dionica znanstvenoga projekta «Pedagoški aspekti odnosa u obitelji», koji se realizira uz potporu Sveučilišta u Rijeci, predstavlja prilog istraživanju obiteljskih odnosa u kojem se promiče potreba dijaloga različitih znanstvenih disciplina i profesija. Identificirali smo neke relevantne dimenzije međusobnih odnosa roditelja i djece. Rezultati koje se istraživanjem dobilo potvrđuju prisutnost pojave u nas, a s obzirom na njezinu učestalost rezultati su dijelom komparabilni s dosadašnjim malobrojnim istraživanjima provedenim u nekoliko zemalja. Određene se razlike javljaju s obzirom na oblik nasilja kojem su roditelji izloženi. Spolni stereotipi o djevojčicama kao sklonijim psihičkom nasilju, a dječacima sklonijim tjelesnom u našem istraživanju nismo potvrdili. Nasilje nad roditeljima istovremeno se javlja u interakciji više oblika, što problem čini kompleksnijim, a potrebu stručnih intervencija nužnijom. Loši odnosi u obitelji i izostanak (kvalitetno) provedenoga vremena roditelja i djece javljaju se kao relevantni činitelji u pojavi nasilja. Rezultati pokazuju neuravnotežene obiteljske odnose i upućuju na rizične činitelje. Spoznaje koje iz istraživanja slijede idu u prilog podršci i pozitivnim nastojanjima da se osnaži obitelj i život u njoj učini humanijim. Istraživanje predstavlja pedagoški aspektirano suočavanje s problemom nasilništva maloljetne djece nad roditeljima kako bismo problem pokušali izvući iz dubokoga mraka šutnje i pridonjeli iznalaženju realnih pedagoških i socijalnih mogućnosti u osnaživanju obitelji te podizanju kvalitete života djece i roditelja. Promičući pedagoški aspektiran pristup problemu istodobno uzimamo u obzir različite pristupe koji jasnije osvjetljavaju dimenzije fenomena nasilja u obitelji. Devet glavnih poglavlja ove knjige zainteresiranim čitateljima donosi teme vezane za suvremenu obitelji i probleme njezina funkcioniranja: međugeneracijski odnosi u obitelji iz perspektive različitih vremenskih distanci i kultura ; pluralizam teorija i metodoloških pristupa u istraživanju obiteljskih odnosa ; pojava nasilja maloljetne djece nad roditeljima ; mogućnosti prepoznavanja nasilja djece nad roditeljima ; posljedice nasilništva kod roditelja ; metodologija i rezultati provedenoga istraživanja nasilja djece nad roditeljima ; pozitivni odnosi u obitelji u funkciji prevencije nasilja i asocijalnih ponašanja djece, a u zaključnim razmatranjima autorica upućuje na preporuke, prijedloge i otvorena pitanja. Budući da u nas ne postoji cjelovito znanstveno djelo koje se odnosi na problem nasilja maloljetne djece nad roditeljima, originalnost pristupa i obrade problema te novina problematike koju u središte interdisciplinarne pozornosti postavljamo pridonosi aktualiziranju potrebe ukupnih promjena na individualnom i socijalnom planu. Vjerujemo da monografski koncipirani sadržaj knjige i dobiveni rezultati istraživanja otvaraju put i nekim novim znanstvenim i humanističko-razvojnim pristupima problemu.

odnosi u obitelji ; maloljetna djeca ; nasilje ; kohezija ; komunikacija

nije evidentirano

engleski

Family discourse in the context of violence against parents of minor children

nije evidentirano

family ; family relationships ; minor children ; violence ; cohesion ; communication

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci

2014.

978-953-7975-14-2

188

objavljeno

Povezanost rada

Pedagogija