Nasilje učenika i njihovih roditelja nad nastavnicima (CROSBI ID 56253)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Bilić, Vesna
hrvatski
Nasilje učenika i njihovih roditelja nad nastavnicima
Konfliktni odnosi između nastavnika i učeniku, koji se ne razrješavaju pravovremeno i na konstruktivan način, nerijetko dovode do viktimizacije nastavnika, o kojoj se govori kao o eskalirajućem problemu globalnih razmjera koji usprkos tome nije dovoljno istražen. Stoga je u ovom radu ispitivana učestalost izloženosti nastavnika nasilju učenika i njihovih roditelja te su utvrđivane razlike među nastavnicima s obzirom na doživljeno nasilje, a potom je analizirana i povezanost izloženosti nasilju sa samopercepcijom njihove učinkovitosti u radu. U istraživanju je sudjelovalo 310 nastavnika (71% Ž i 28% M) prosječne dobi 42, 39 godine. Za prikupljanje podataka, uz upitnik općih biografskih varijabli, korištene su skale izloženosti nasilju učenika i njihovih roditelja te skala samopercepcije učinkovitosti nastavnika. Rezultati pokazuju da je 72, 8% ispitanih nastavnika tijekom svog rada u školi jednom ili više puta doživjelo jedan oblik nasilja učenika, a njih 53, 6% i nasilje roditelja. Utvrđena je dominacija verbalne agresije, ucjena i prijetnji prema nastavnicima te niže stope fizičkoga i elektroničkog nasilja od strane učenika i njihovih roditelja. Rezultati deskriptivne te robusne diskriminacijske analize pokazuju da su češće žrtve učeničkog nasilja nastavnici ženskog spola, oni koji rade u ruralnim sredinama, srednjim školama, predmetnoj nastavi, iskusni nastavnici, oni koji su završili poslijediplomsko obrazovanje, a osobito su nasilju izloženi nastavnici koji predaju TZK i prirodnu skupinu predmeta. Kad je riječ o nasilju roditelja uočen je sličan obrazac, jedino su češće viktimizirani nastavnici osnovnih škola i oni zaposleni u urbanim sredinama. Nakon doživljenog nasilje najveći broj nastavnika osjeća razočaranje, tugu i bijes, manji dio je planirao napustiti posao ili promijeniti školu, a za pomoć se najčešće obraćaju svojim kolegama. Rezultati korelacijske analize pokazuju da je doživljeno nasilje negativno povezano s uvjerenjem nastavnika o njegovim sposobnostima da organiziraju aktivnosti koje učenike mogu dovesti do željenih ciljeva.
nasilje, škola, viktimizacija nastavnika, samoučinkovitost
nije evidentirano
engleski
Violence of students and their parents towards teachers
nije evidentirano
violence, school, victimisation of teachers, self-efficacy
nije evidentirano
Podaci o prilogu
181-230.
objavljeno
Podaci o knjizi
Odnosi u školi - prilozi za pedagogiju odnosa
Bilić, Vesna ; Bašić, Slavica
Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
2016.
978-953-8115-04-2