Odnosi među nastavnicima (CROSBI ID 56251)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Bilić, Vesna
hrvatski
Odnosi među nastavnicima
U novije se vrijeme u školama posvećuje velika pozornost suradničkim oblicima nastave, razvoju odnosa među učenicima, potiče se suradnja s roditeljima, pa iznenađuje da su prilično zanemareni odnosi među samim nastavnicima iako oni definiraju sve druge odnose unutar školi. Stoga je cilj ovog rada na temelju literature analizirati odnose među nastavnicima s fokusom na suradničke i kolegijalne odnose, njihova obilježja, oblike i važnosti. Tradicionalno nastavnici rade svoj posao individualno, odvojeni od svojih kolega s kojima površno i povremeno izmjenjuju informacije, ali slabo surađuju, pa ovaj najučestaliji oblik odnosa u školi asocira na paralelno igranje. Procjenjuje se kao neučinkovit model, suprotan suvremenim tendencijama povezivanja i umrežavanja na svim razinama. Potom se analiziraju mogućnosti i prednosti stvaranja bliskih odnosa ili radnih prijateljstva, koja nerijetko zbog kolizije interesi prerastaju u sukobe i neprijateljstva. Nastavnici se rjeđe sukobljavaju oko zadataka i oko procesa, a češće oko odnosa. Objašnjava se i specifičan oblik neprijateljstva među nastavnicima – horizontalni mobbing, odnosno učestalo zlonamjerno, neprofesionalno ponašanje pojedinca ili grupe zaposlenika prema pojedinim kolegama s ciljem da ih uvrijede, ponize, ugroze, nanesu štetu njihovom zdravlju, ugledu, dostojanstvu i profesionalnom statusu. Umjesto odnosa zasnovanih na moći, sugerira se poticanje i gradnja odnosa zasnovanih na suradnji, a što je pretpostavka za ostvarivanje kolegijalnosti koja obuhvaća profesionalne, socijalne i emocionalne interakcije na radnom mjestu. A ključni čimbenici za uspostavu kolegijalnih odnosa su: međusobna potpora i povjerenje ; međusobno opažanje nastave i zajedničko izvođenje ; zajedničko planiranje i procjena ; razmjena ideja i znanja ; učenje od drugih ; zajednički razvoj kurikuluma i dijeljenje resursa. Kolegijalni odnosi se povezuju s osobnom dobrobit i profesionalnim razvojem nastavnika, ali i dobrobiti učenika te škole u cjelini.
nastavnici, odnosi u školi, radna prijateljstva, mobbing, suradnja, kolegijalnost
nije evidentirano
engleski
Relationships among teachers
nije evidentirano
teachers, school relations, work friendships, mobbing, cooperation, collegiality
nije evidentirano
Podaci o prilogu
136-180.
objavljeno
Podaci o knjizi
Odnosi u školi - prilozi za pedagogiju odnosa
Bilić, Vesna ; Bašić, Slavica
Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
2016.
978-953-8115-04-2