Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 816074

Metajezik glazbe kao medij poučavanja: semantički problemi i moguća rješenja


Kiš Žuvela, Sanja
Metajezik glazbe kao medij poučavanja: semantički problemi i moguća rješenja // XXX. međunarodni znanstveni skup Jezik kao predmet proučavanja i jezik kao predmet poučavanja : knjiga sažetaka = 30th Internationa scientific conference Language in research and teaching : abstracts / Stolac, Dijana ; Vlastelić, Anastazija (ur.).
Rijeka: Srednja Europa/HDPL, 2016. str. 37-37 (predavanje, međunarodna recenzija, znanstveni)


Naslov
Metajezik glazbe kao medij poučavanja: semantički problemi i moguća rješenja
(Musical Metalanguage as an Educational Medium: Semantic Problems and Possible Solutions)

Autori
Kiš Žuvela, Sanja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
XXX. međunarodni znanstveni skup Jezik kao predmet proučavanja i jezik kao predmet poučavanja : knjiga sažetaka = 30th Internationa scientific conference Language in research and teaching : abstracts / Stolac, Dijana ; Vlastelić, Anastazija - Rijeka : Srednja Europa/HDPL, 2016, 37-37

ISBN
978-953-7963-45-3

Skup
Međunarodni znanstveni skup Jezik kao predmet proučavanja i jezik kao predmet poučavanja (30 ; 2016)

Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 12-14.05.2016.

Ključne riječi
Glazbeno nazivlje ; semantika ; poučavanje ; sinonimija ; polisemija
(Musical terminology ; semantics ; education ; synonymy ; polysemy)

Sažetak
Osnovna je pretpostavka poučavanja i učenja glazbe svladavanje njezina složenog metajezika. Budući da pojmovi koje taj metajezik opisuje mahom nisu nastali u Hrvatskoj, njihovi su nazivi formirani kroz proces jezičnoga posuđivanja. Velik se dio tako nastaloga nazivlja nije pokazao postojanim jer niti je zadovoljavao potrebe struke, niti se uklapao u sustav hrvatskoga jezika. Uslijed stalnoga traganja za boljim terminološkim rješenjima kroz stoljeće i pol dugu povijest hrvatskoga glazbenog nazivlja mogu se pratiti mnoge burne reakcije i korjenite promjene koje su rezultirale novim terminološkim problemima, osobito semantičkima. U okviru doktorske disertacije Problemi temeljnoga hrvatskoga glazbenoteorijskog nazivlja izrađene na Filozofskome fakultetu u Splitu (mentori Nikša Gligo i Masline Ljubičić), autorica je obradila korpus literature namijenjene poučavanju teorijskih glazbenih predmeta u paralelnom sustavu glazbenoga odgoja i obrazovanja te visokog školstva. Glavni su uočeni problemi semantički, a ističu se sinonimija, polisemija i ontološke nedosljednosti. Uzroci su sinonimiji, osim semantičkih promjena u procesu jezičnoga posuđivanja, još i stilska i registarska raslojenost tekstova. Polisemija uglavnom proizlazi iz nesuglasica oko teorijskih definicija pojmova, no velikim je dijelom povezana s dijakronijskim promjenama značenjskoga polja naziva, što je posebnost nazivlja u humanistici koja se zbog toga često opiru općim terminološkim načelima. Ontološki su problemi također vezani uz polisemiju i to onu ljestvičnu. Na temelju fonda naziva izlučenoga iz spomenutoga korpusa u radu je prikazan pokušaj normizacije hrvatskoga glazbenoteorijskog nazivlja u skladu s terminološkim načelima opisanima u Hudeček i Mihaljević 2009: 70-78. Istraživanje se djelomično oslanja na nekadašnji projekt MZOŠ-a Hrvatsko glazbeno nazivlje (1991. – 1993.), autoričin rad u terminološkoj bazi IHJJ-a Struna (od 2013.) i suradnji na znanstvenoistraživačkome projektu Conmusterm – Problemi temeljnoga suvremenoga glazbenog nazivlja u Hrvatskoj, koji pod pokroviteljstvom Hrvatske zaklade za znanost vodi akademik Nikša Gligo (2014. – 2018.).

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Projekt / tema
HRZZ-IP-2013-11-5355 - Problemi temeljnoga suvremenog glazbenog nazivlja u Hrvatskoj (Nikša Gligo)

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija, Znanost o umjetnosti

Ustanove
Muzička akademija, Zagreb,
Filozofski fakultet u Splitu