Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja (CROSBI ID 226397)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Komar, Zvonimir Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja // Pedagogijska istraživanja, 9 (2012), 1/2; 25-40

Podaci o odgovornosti

Komar, Zvonimir

hrvatski

Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja

Suvremena pedagogija najčešće nekritički pristaje na odgojno-obrazovnim reformama implicirane pozitivističke, otuđene koncepte apsolutne reprodukcije postojećega. Središnje obilježje otuđenosti jest razdvojenost spoznajnog subjekta i spoznajnog objekta, s ontološkom apsolutizacijom objekta, gdje zatvoreni, „zamrznuti”, nehistorijski realitet postaje mjerilo svih svrha, ciljeva i „potreba”. Subjekt tada načelno može samo „odgovarati” tim potrebama reproducirajući ono isto. Drugim riječima, njegova otuđena kreacija povratno mu, objektno, autoritetom „realiteta” određuje cjelokupno bivanje. Forme te otuđenosti danas su ponajprije tehnologizirana znanost, operacionalizirani znanstveni jezik koji prekoračuje samu znanost i postaje specifičan „društveni biheviorizam” (Marcuse, 1989), industrija kulture i kapitalizam koji svojom logikom nosi sve ove forme otuđene ljudske pseudoprakse. Pedagogijski i pedagoški put u prevladavanju ove teško će sastoji se u ponovnom uspostavljanju subjekt-objektnosti u teoriji odgoja i obrazovanja, didaktici, metodologiji i svim granama pedagogije na primjerenim specifičnim razinama, koje bi – da bi odgovarale ideji pedagogije - morale postati antipozitivističke, dijalektičke, povijesne, razvojne.

otuđenje; pedagogija; tehnologija; znanost; industrija kulture; odgojno-obrazovna reforma

nije evidentirano

engleski

Pedagogical relevance of the concept of alienation

nije evidentirano

alienation; pedagogy; technology; science; culture industry; educational reform

nije evidentirano

Podaci o izdanju

9 (1/2)

2012.

25-40

objavljeno

1334-7888

Povezanost rada

Pedagogija