Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 804111

Usporedba znanja o prehrani i prehrambenih navika u djece školske dobi


Mička, Jadranka
Usporedba znanja o prehrani i prehrambenih navika u djece školske dobi 2008., postdiplomski specijalisticki, Prehrambeno-biotehnološki fakultet, Zagreb


Naslov
Usporedba znanja o prehrani i prehrambenih navika u djece školske dobi
(A comparison of nutrition knowledge and dietary behaviour of school children)

Autori
Mička, Jadranka

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, postdiplomski specijalisticki

Fakultet
Prehrambeno-biotehnološki fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
12.12

Godina
2008

Stranica
77

Mentor
Colić Barić, Irena

Ključne riječi
Znanje o prehrani; prehrambene navike; školska djeca; učestalost; hrana
(Nutrition knowledge; dietary behaviour; school children; frequency; food)

Sažetak
Prehrambene navike stvaraju se u djetinjstvu i adolescentnoj dobi stoga je vrlo važno promicanje zdravih navika kroz znanje o prehrani i odgovarajući unos nutrijenata zajedno sa prikladnom fizičkom aktivnošću te bi trebalo pridonijeti dugotrajnom boljitku. Cilj završnog rada bio je procjena znanja o prehrani i prehrambenih navika djece školske dobi od 10-14 godina ovisno o dobi i spolu. Predmet istraživanja bilo je 169 učenika iz Osnovne škole “Julija Klovića“ u Zagrebu. Podaci o prehrani, preferencijama, stavovima i znanju o prehrani sakupljeni su koristeći specijalno dizajniran modificirani dječji prehrambeni upitnik. Prema dobivenim rezultatima 50% testirane djece jede više od tri obroka tijekom dana te je prosječna vrijednost 3, 4 obroka na dan. Također, isti postotak djece ima doručak svaki dan, a prosječna vrijednost je 4, 4 doručaka na tjedan. Nije utvrđena značajna razlika u broju obroka niti ovisno o dobi niti ovisno o spolu. Kod broja doručaka na tjedan postoji značajna razlika u vrijednostima i po dobi i po spolu. Djeca viših razreda i dječaci imaju značajno viši broj doručaka od djece nižih razreda odnosno djevojčica. Školska djeca najčešće konzumiraju vodu. Većina djece pije vodu za odmor (53%), za ručak (54%) i nakon škole (55%). Za doručak većina djece pije mlijeko (41%), a nakon toga vodu (30%). Znanje o prehrani je procjenjeno vezano na voće i povrće. Dobiveni rezultati su bili očekivani, obzirom da se 72% djece složilo da im jedenje povrća daje osjećaj da su zdravi odnosno 85% djece slažilo se da im jedenje voća daje osjećaj da su zdravi. Prema rezultatima iz upitnika značajno je veća preferencija prema voću u odnosu na povrće. 81, 7 % djece izjavilo je da vole okus većine voća dok je njih samo 49, 7% izjavilo da voli okuse većine povrća. Prosječan broj porcija voća bio je 3, 0 porcija na dan što je u skladu sa prehrambenim preporukama. Prosječan broj porcija povrća bio je 1, 6 porcija na dan što je manje od preporučenih vrijednosti. Nije bilo značajne razlike u porcijama voća na dan ovisno o godinama, ali je bilo u odnosu na spol. Dječaci jedu više porcija voća na dan od djevojčica. Postoji značajna razlika u porcijama povrća na dan ovisno o dobi, ali ne postoji značajna razlika u odnosu na spol. Školska djeca petih i šestih razreda jedu više porcija voća na dan od djece sedmih i osmih razreda. Prema rezultatima dobivenim iz upitnika o prehrambenim navikama vezanim za vodu, gazirana pića, slatkiše/grickalice i voće znanje o prehrani i prehrambene navike ispitivane djece Osnovne škole “Julija Klovića” je zadovoljavajuće obzirom da je u skladu sa prehrambenim preporukama. Prehrambene navike vezano za broj obroka i doručaka te jedenje povrća trebaju biti potaknute i unapređene kroz adekvatan edukacijski program i inicijative.

Izvorni jezik
Engleski

Znanstvena područja
Prehrambena tehnologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
058-0222411-2820 - Prehrana, homocistein i kvaliteta koštanog tkiva (Irena Colić-Barić, )

Ustanove
Prehrambeno-biotehnološki fakultet, Zagreb