„Temporibvs domini Iohannis episcopi...“ – O počecima predromaničke skulpture u Boki kotorskoj (CROSBI ID 632843)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Zornija, Meri
hrvatski
„Temporibvs domini Iohannis episcopi...“ – O počecima predromaničke skulpture u Boki kotorskoj
Kao najjužniji grad bizantske Dalmacije Kotor je, nakon propasti Risna krajem antike, u ranom srednjem vijeku preuzeo ulogu najznačajnijeg urbanog centra u Boki. Na njegovoj pozornici krajem 8. i početkom 9. stoljeća odigravaju se događaji i izranjaju osobe koje nam danas mogu poslužiti kao ključni reperi oko kojih se vežu počeci predromaničke klesarske produkcije na području bokokotorskog zaljeva. To je u prvom redu biskup Ivan, koji je 787. godine s trojicom svojih kolega iz Splita, Raba i Osora sudjelovao na Drugom nicejskom koncilu, što ga je učinilo prvim potvrđenim kotorskim biskupom. Na području svoje biskupije on je pokrenuo obnovu nekolicine starijih ranokršćanskih crkava, i to ne graditeljskom aktivnošću, već opremanjem njihovih interijera novim liturgijskim instalacijama u produkciji kvalitetne radionice, koja je svoja djela izrađivala isključivo u mramoru najvišom razinom klesarske izvedbe. Ostvarenja ovog ateliera, identificiranog kao Klesarska radionica iz doba biskupa Ivana, najbliže analogije pokazala su sa skulpturom sjevernijih jadranskih katedrala, čime su se vrlo dobro uklopila u najraniji sloj predromaničke plastike u Dalmaciji koji još ne pokazuje sve odlike razvijenog predromaničkog izričaja. Nasuprot tome, u Dubrovniku im se ne nalazi odgovarajućih paralela, po čemu ovi reljefi predstavaljaju najranije predromaničke klesarije na širem području južne Dalmacije.
Klesarska radionica iz doba kotorskog biskupa Ivana ; Kotor ; predromanička skulptura ; bizantska Dalmacija ; osmo stoljeće
nije evidentirano
engleski
"Temporibvs domini Iohannis episcopi..." – On the Beginnings of the Pre-Romanesque Sculpture in the Bay of Kotor
Kao najjužniji grad bizantske Dalmacije Kotor je, nakon propasti Risna krajem antike, u ranom srednjem vijeku preuzeo ulogu najznačajnijeg urbanog centra u Boki. Na njegovoj pozornici krajem 8. i početkom 9. stoljeća odigravaju se događaji i izranjaju osobe koje nam danas mogu poslužiti kao ključni reperi oko kojih se vežu počeci predromaničke klesarske produkcije na području bokokotorskog zaljeva. To je u prvom redu biskup Ivan, koji je 787. godine s trojicom svojih kolega iz Splita, Raba i Osora sudjelovao na Drugom nicejskom koncilu, što ga je učinilo prvim potvrđenim kotorskim biskupom. Na području svoje biskupije on je pokrenuo obnovu nekolicine starijih ranokršćanskih crkava, i to ne graditeljskom aktivnošću, već opremanjem njihovih interijera novim liturgijskim instalacijama u produkciji kvalitetne radionice, koja je svoja djela izrađivala isključivo u mramoru najvišom razinom klesarske izvedbe. Ostvarenja ovog ateliera, identificiranog kao Klesarska radionica iz doba biskupa Ivana, najbliže analogije pokazala su sa skulpturom sjevernijih jadranskih katedrala, čime su se vrlo dobro uklopila u najraniji sloj predromaničke plastike u Dalmaciji koji još ne pokazuje sve odlike razvijenog predromaničkog izričaja. Nasuprot tome, u Dubrovniku im se ne nalazi odgovarajućih paralela, po čemu ovi reljefi predstavaljaju najranije predromaničke klesarije na širem području južne Dalmacije.
Stonecarvers' workshop from the age of Kotor bishop John ; Kotor ; pre-Romanesque sculpture ; Byzantine Dalmatia ; eighth century
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o prilogu
86-87.
2015.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Croats and Carolingians - revisited: Fifteen years later
Milošević, Ante
Split: Muzej hrvatskih arheoloških spomenika
Podaci o skupu
Međunarodni znanstveni skup "Hrvati i Karolinzi: petnaest godina poslije"
predavanje
17.09.2015-18.09.2015
Split, Hrvatska