Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Metodički aspekti kritičkog čitanja u razrednoj nastavi (CROSBI ID 401642)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Soče, Sanja Metodički aspekti kritičkog čitanja u razrednoj nastavi / Pandžić, Vlado (mentor); Sarajevo, . 2016

Podaci o odgovornosti

Soče, Sanja

Pandžić, Vlado

hrvatski

Metodički aspekti kritičkog čitanja u razrednoj nastavi

Čitanje i pisanje su složeni procesi koji su osobito značajni i svrhoviti na početku školovanja dok učenici usvajaju elementarnu pismenost. Interpretaciji teksta, kao programskom zahtjevu, uvijek prethodi čitanje. Metodika nastave jezika, književnosti i jezičnoga izražavanja posebno ističe značajnu ulogu samostalnog čitanja s razumijevanjem te razvijanje sposobnosti kritičkog čitanja i kritičkog mišljenja. Nastavni programi sadrže smjernice za osamostaljivanje učenika u čitanju i razmišljanju o pročitanom tekstu. Programske zahtjeve potrebno je realizirati u razredu provjeravajući i usavršavajući neprekidno nastavnu praksu i učinke primjene različitih teorija. U ovome doktorskom radu istraživani su metodički aspekti kritičkog čitanja teksta u petom razredu osnovne škole tijekom primjene usustavljenih, specifičnih zadataka koji su usmjereni na kritičko razmišljanje. Na primjerima je interpretacije tekstova istraženo koliko su učenici uspješni u uočavanju povezanosti: naslova, sadržaja, strukturiranja teksta, osnovne misli itd. Posebna je pozornost usmjerena na moguće povezanosti strukturnih elemenata teksta s ponuđenim mudroslovicama te uspješnosti povezivanja tih elemenata s učeničkim životnim ili recepcijskim iskustvom. U eksperimentalnoj (E) skupini ispitanika primijenjeni su metodički modeli koji su uključivali instrukciju u pisanom obliku, samostalno rješavanje različitih tipova zadataka usmjerenih na razmišljanje i izvođenje zaključaka. U kontrolnoj (K) skupini sve je realizirano na uobičajeni način koji podrazumijeva klasičnu strukturu nastavnih sati i dominantnu ulogu nastavnika. Metodičko modeliranje aktivnosti na nastavnim satima interpretacije teksta, usmjerenih na kritičko promišljanje, utjecalo je na senzibilnost učenika tijekom zapažanja estetskih, etičkih i jezičnih obilježja. Uočljiva je povezanost kritičkog čitanja s općim postignućima u čitanju i uspjehom u rješavanju zadataka na finalnoj provjeri. Rezultati istraživanja potvrđuju i potkrjepljuju hipotezu da je usustavljenim metodičkim vođenjem i osmišljenim modelima motivacija za samostalan rad na tekstu itekako moguće osposobljavati učenike za kritičko čitanje i analizu teksta, kao i za raščlambu vlastitih rezultata. Ostvarena je povezanost kognitivnih i metakognitivnih aspekata spoznaje. Učenici su samostalno istraživali, analizirali i zaključivali što je u finalnom ispitivanju pokazalo izrazito bolja postignuća ispitanika u eksperimentalnoj skupini nego ispitanika u kontrolnoj skupini.

Tekst; čitanje; interpretacija; kritičko čitanje; kritičko mišljenje.

nije evidentirano

engleski

Methodological aspects of critical reading in class instruction

nije evidentirano

Text; interpretation; critical reading; critical thinking.

nije evidentirano

Podaci o izdanju

246

05.02.2016.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Sarajevo

Povezanost rada

Pedagogija, Filologija