Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 800046

Validacija ljestvice za procjenu privrženosti djece rane dobi u fazi prilagodbe na jaslice


Tatalović Vorkapić, Sanja; Pregelj-Čargonja, Željka; Mihić, Ivana
Validacija ljestvice za procjenu privrženosti djece rane dobi u fazi prilagodbe na jaslice // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 51 (2015), 2; 1-15 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


Naslov
Validacija ljestvice za procjenu privrženosti djece rane dobi u fazi prilagodbe na jaslice
(VALIDATION OF THE ATTACHMENT ASSESSMENT SCALE FOR TODDLERS DURING THEIR ADAPTATION TIME IN NURSERY)

Autori
Tatalović Vorkapić, Sanja ; Pregelj-Čargonja, Željka ; Mihić, Ivana

Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 51 (2015), 2; 1-15

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Djeca rane dobi; odgajatelji; prilagodba na jaslice; privrženost; ljestvica procjene; validacija
(Toddlers; preschool teachers; adaptation to nursery school; attachment; assessment scale; validation)

Sažetak
Period prilagodbe djece u predškolskim ustanovama, osobito jaslicama, predstavlja težak i stresan period za većinu djece. Koliko će dugo prilagodba trajati i kakve će reakcije dijete pokazivati, ovisi i o emocionalnim vezama koje je dijete do tada razvilo. S obzirom na evidentan nedostatak adekvatnih mjernih instrumenata privrženosti, osnovni je cilj ovog istraživanja bio prilagoditi i validirati Ljestvicu za procjenu privrženosti djece rane dobi, te ispitati kvalitetu te privrženosti u fazi prilagodbe na jaslice. Istraživanje je provedeno na uzorku od 271 djeteta, u predškolskim ustanovama u Rijeci, Opatiji, Lovranu, Krku i Baški. Odgajatelji su promatrali ponašanje djece prvih četrnaest dana njihovog boravka u jaslicama. U istraživanju je primijenjena ljestvica koja je adaptirana i validirana na temelju prethodnog istraživanja obrazaca privrženosti djece jasličke dobi (Mihić, 2010). Potvrđeno je pet od sedam faktora iz originalne ljestvice (Mihić, 2010), a cilj je bio nadogradnja same ljestvice, kako bi se proširila mogućnost boljeg procjenjivanja i dijagnosticiranja eventualnih pozitivnih i negativnih aspekata razvoja kvalitete privrženosti djece jasličke dobi, odnosno utvrđivanja razvoja sigurnog, ambivalentnog, nesigurnog ili dezorganizirajućeg oblika privrženosti. Obrasci ponašanja nazvani su: izbjegavanje, podržavanje, bliskost majka- dijete, odbacivanje i hladna distanca. Ovi faktori objašnjavaju ukupno 57, 945% ukupne varijance, te pokazuju zadovoljavajuće pouzdanosti tipa Cronbach alpha u rasponu od 0, 740-0, 892. Rezultati vezani uz kvalitetu privrženosti su pokazali da je većina djece u ovom istraživanju sigurno privržena primarnom skrbniku i imaju normalan tijek prilagodbe u jaslicama. Pored analize odnosa s različitim osobnim i situacijskim varijablama, o nalazima se raspravljalo u okvirima važnosti teorije privrženosti za kvalitetan rad u jaslicama.

Izvorni jezik
Engleski



POVEZANOST RADA


Autor s matičnim brojem:
Sanja Tatalović Vorkapić, (269694)

Časopis indeksira:


  • Scopus