Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Feminizam u suvremenom američkom i ruskom detektivskom romanu (CROSBI ID 400258)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Pandžić, Maja Feminizam u suvremenom američkom i ruskom detektivskom romanu / Matek Šmit, Zdenka (mentor); Lukić, Marko (neposredni voditelj). Zadar, Sveučilište u Zadru, . 2015

Podaci o odgovornosti

Pandžić, Maja

Matek Šmit, Zdenka

Lukić, Marko

hrvatski

Feminizam u suvremenom američkom i ruskom detektivskom romanu

Tema ove disertacije komparacija je ženskoga američkoga i ruskoga suvremenog detektivskog romana, a temelji se na primijeni teorija feminističke književne kritike (K. Millett, E. Showalter, S. M. Gilbert i S. Gubar) prostornih teorija (Yi-Fu Tuan, G. Bachelard, D. Massey i G. Rose) te teorija prostora tijela (M. Foucault, S. L. Bartky, I. M. Young). Takav interdisciplinaran pristup omogućio je preciznije ustanoviti položaj ženskih likova i razinu njihova subverzivnog djelovanja u odnosu na patrijarhalne norme. Analiza je pokazala kako je ruski detektivski roman daleko skloniji hibridizaciji od američkoga, ali da se upravo u njegovim odmacima od žanrovskih konvencija otvara opsežan prostor za prikaz perpetuiranja uistinu inferiornog položaja žena. S druge strane, romani američkih spisateljica rijetko odstupaju od konvencija, a pitanje je ženskog položaja vješto inkorporirano u radnju koja sama po sebi svjedoči o uspješnoj borbi ženskih likova protiv posljedica patrijarhalnog poretka. Detektivkino vladanje u prostoru tako pruža primjer podjarmljivanja rodno-spacijalne segregacije, to jest suprotstavljanja izvođenju rodnih stereotipa i tradicionalnih uloga koje ženu vežu za sferu domesticiteta ; stvaranja ženskih emancipirajućih zajednica lišenih muškog nadzora ; ženskog nadilaženja otuđenosti u urbanim prostorima i aktivnog djelovanja u toj tradicionalno muškoj sferi pa tako i upisivanja ženske prisutnosti u nj. U romanima ruskih autorica slučaj je u potpunosti drugačiji jer većina ženskih likova posjeduje identitete čvrsto definirane od strane patrijarhalnoga sustava pa u skladu s time ne sadrže predispozicije za podjarmljivanje rodno- prostorne dihotomije. To se prije svega ocrtava na njihovim tijelima. Naime, žensko se tijelo gotovo u svim romanima predstavlja kao objekt ili pak žrtva eksploatacije i zlostavljanja. Štoviše, većina ženskih likova svoje tijelo smatra objektom, umjesto kapacitetom za ostvarivanje fizički zahtjevnih ciljeva, te redovito iziskuju pomoć muškarca, za razliku od američkih detektivki koje istragu razrješavaju samostalno ili uz manju pomoć drugih emancipiranih žena. Osim toga, u svim je ruskim romanima prisutna svojevrsna politika poništavanja, budući da ženski likovi koji na početku pokazuju naznake subvertiranja patrijarhalnoga sustava, do kraja radnje doživljavaju preobrazbu na temelju ženstvenosti i sudjeluju u vlastitom podčinjavanju, ili se na neki način kažnjavaju zbog prestupanja normi. Zaključak je, stoga, jasan: ruske autorice još uvijek stvaraju unutar muškoga diskursa, dok američke uspješno nadilaze njegove granice.

detektivska fikcija; feministička književna kritika; subverzija patrijarhalnih normi; komparacija američke i ruske književnosti; teorije prostora i prostora tijela u književnosti

nije evidentirano

engleski

Feminism In Contemporary American and Russian Detective Novel

nije evidentirano

detective fiction; feminist literary criticism; subversion of patriarchal norms; comparison of American and Russian literature; spatial theories and body theories in literature

nije evidentirano

Podaci o izdanju

276

01.12.2015.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Sveučilište u Zadru

Zadar

Povezanost rada

Filologija