Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 791875

Gospa Slunjska u kontekstu sačuvane drvene gotičke skulpture u Hrvatskoj


Škarić, Ksenija
Gospa Slunjska u kontekstu sačuvane drvene gotičke skulpture u Hrvatskoj // Nastanak zapadnohrvatske franjevačke pokrajine Bosne- Hrvatske prije 500 godina / Hoško, Franjo Emanuel (ur.).
Rijeka: Franjevački samostan na Trsatu ; Naklada Kvarner, 2015. str. 157-169 (pozvano predavanje, cjeloviti rad (in extenso), stručni)


Naslov
Gospa Slunjska u kontekstu sačuvane drvene gotičke skulpture u Hrvatskoj
(Our Lady of Slunj in the context of the preserved wooden gothic sculptures in Croatia)

Autori
Škarić, Ksenija

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), stručni

Izvornik
Nastanak zapadnohrvatske franjevačke pokrajine Bosne- Hrvatske prije 500 godina / Hoško, Franjo Emanuel - Rijeka : Franjevački samostan na Trsatu ; Naklada Kvarner, 2015, 157-169

ISBN
978-953-773-61-8

Skup
Znanstveni spomen-skup prigodom 500. obljetnice nastanka franjevačke pokrajine Bosne-Hrvatske

Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 11.09.2014.

Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje

Vrsta recenzije
Neobjavljeni rad

Ključne riječi
Gospa Slunjska ; drvena skulptura ; franjevačka crkva ; zadužbina Frankopana ; Trsat
(Our Lady of Slunj ; wooden sculpture ; Franciscan church ; Frankopan pious endowment ; Trsat)

Sažetak
Gotička skulptura u Hrvatskoj sačuvana je najviše na području Istre i nekadašnje Banske Hrvatske, dok je na području koje je osvojilo Otomansko carstvo većinom uništena. Poneke su skulpture spašene evakuacijom u sigurnije krajeve zapadno od granice te se i danas tamo nalaze. U kontinentalnoj Hrvatskoj izrazito prevladava drvena skulptura srednjoeuropske provenijencije, dok su skulpture priobalja pod utjecajem talijanske, odnosno venecijanske umjetnosti. Kip Gospe Slunjske koji je 1583. godine prenesen iz franjevačkog samostanu u Slunju u samostan na Trsatu ne uklapa se po tipu niti u jednu od ovih dviju skupina, premda nosi značajke obiju. Zbog stilske neodređenosti te skulpture njezino je porijeklo također teško odrediti, pa ga neki istraživači vide u srednjoeuropskom području, a drugi na području Istre. Među drvenim skulpturama Bogorodice s Djetetom kip je poseban u još nekoliko značajki. Veličinom nadmašuje kontinentalne skulpture. Za razliku od većine skulptura koje su izrađene od drva lipe, za ovu je dokumentirano da je izrađena od topole. Ukoliko se buduća prirodnoznanstvena istraživanja potvrde taj podatak, tim će uvjerljivija biti tvrdnja da porijeklo skulpture treba tražiti u području južno od Alpa. Za razliku od velikog broja kipova Bogorodice koji su preinačeni da bi se prilagodili političkim i vjerskim prilikama u vrijeme katoličke obnove, Gospa Slunjska ostala je nepromijenjena zahvaljujući okolnosti da je donekle zanemarena u neposrednoj blizini važnije ikone Majke Božje Trsatske. Njezina sadašnja repolikromija pripada talijanskom a ne kontinentalnom tipu te je sasvim izvjesno nastala za boravka skulpture na Trsatu.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Ustanove
Hrvatski restauratorski zavod

Autor s matičnim brojem:
Ksenija Škarić, (345233)