Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Provjera Revidiranog modela dvostrukoga puta kod djece s poremećajem pažnje ili hiperaktivnim poremećajem (CROSBI ID 399672)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Salkičević, Svjetlana Provjera Revidiranog modela dvostrukoga puta kod djece s poremećajem pažnje ili hiperaktivnim poremećajem / Tadinac, Meri (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2015

Podaci o odgovornosti

Salkičević, Svjetlana

Tadinac, Meri

hrvatski

Provjera Revidiranog modela dvostrukoga puta kod djece s poremećajem pažnje ili hiperaktivnim poremećajem

Deficit pažnje/hiperaktivni poremećaj (AD/HD) je poremećaj ponašanja koji nastupa u djetinjstvu, s prevalencijom od 3-5% djece školske dobi. Dijagnoza se postavlja na temelju određenog broja vidljivih simptoma koji se grupiraju u dvije skupine: simptomi nepažnje te simptomi hiperaktivnosti i impulzivnosti. Neuropsihologijska istraživanja upućuju na veliku raznolikost u vrstama deficita koje nalazimo kod djece s dijagnozom. Prema postavkama Revidiranog modela dvostrukoga puta (Sonuga-Barke, Bitsakou i Thompson, 2010) u podlozi poremećaja nalaze se deficiti inhibicije i vremenske obrade te averzija prema odgodi, no osobe s poremećajem se razlikuju po prisutnosti i intenzitetu tih deficita. Cilj našeg istraživanja bio je ispitati jesu li navedeni konstrukti adekvatno operacionalizirani zadacima koji se koriste za njihovu dijagnozu te kakva je povezanost tih konstrukata sa svakodnevnim problemima kod djece s AD/HD-om kao i s njihovom sposobnošću učenja. U tu svrhu korištene su sljedeće upitničke mjere kojima smo nastojali zahvatiti konstrukt poremećaja pažnje i hiperaktivnosti te svakodnevno funkcioniranje: Ček-lista ponašanja djeteta, Ljestvica za procjenu ponašanja koja se odnose na izvršne funkcije te Revidirana Connersova ljestvica za procjenu izraženosti AD/HD simptoma. Kako bismo ispitali učenje koristili smo Test slušnog verbalnog učenja, a za procjenu inteligencije korištena su dva subtesta Wechslerova testa inteligencije za djecu – četvrto izdanje. Kao mjere konstrukata inhibicije, vremenske obrade te averzije prema odgodi korišteni su računalni zadaci koji se redovito primjenjuju u ispitivanjima tih funkcija. Klinički dio uzorka činilo je 28 djece s dijagnozom AD/HD-a, a uzorak zdrave djece na kojoj se provjeravala konstruktna valjanost računalnih zadataka mjera inhibicije, vremenske obrade te averzije prema odgodi činilo je 132 djece bez dijagnoze, učenika trećeg i četvrtog razreda osnovne škole, pri čemu je svako dijete rješavalo zadatke kojima se mjeri jedan konstrukt. Rezultati su pokazali kako zadaci ne koreliraju prema očekivanjima, niti je moguće u podlozi pronaći zajedničke faktore, no jednostavnim sumiranjem rezultata na njima moguće je dobiti tri varijable koje koreliraju s deficitima u svakodnevnom funkcioniranju. Također, dobivene mjere koreliraju s uspjehom u učenju. Na temelju nalaza zaključujemo kako je Revidirani model dvostrukoga puta dobar okvir za ispitivanje AD/HD-a i teškoća s kojima se djeca s tim smetnjama suočavaju u svakodnevnom životu.

Deficit pažnje ili hiperaktivni poremećaj; Revidirani model dvostrukoga puta; averzija prema odgodi; inhibicija; vremenska obrada; svakodnevno funkcioniranje; učenje

nije evidentirano

engleski

VALIDATION OF THE REVISED DUAL PATHWAY MODEL IN CHILDREN WITH ATTENTION DEFICIT AND HYPERACTIVITY DISORDER

nije evidentirano

Attention deficit/hyperactivity disorder; Revised Dual Pathway Model of AD/HD; delay aversion; inhibition; time perception; everyday functioning; learning

nije evidentirano

Podaci o izdanju

160

19.06.2015.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Psihologija