Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 789054

Nasute građevine


Roje-Bonacci, Tanja
Nasute građevine, Split: Sveučilište u Splitu, Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije, 2015 (monografija)


Naslov
Nasute građevine
(Embankments and Leves)

Autori
Roje-Bonacci, Tanja

Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, pregledna

Izdavač
Sveučilište u Splitu, Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije

Grad
Split

Godina
2015

Stranica
220

ISBN
978-953-6116-67-6

Ključne riječi
nasip ; brana
(embankment ; levee)

Sažetak
Predgovor Ova knjiga svojim sadržajem popunjava prazninu u području geotehničkih građevina na hrvatskom jeziku. Uz do sada objavljenje tekstove o potpornim građevinama, građevnim jamama, složenom temeljenju, poboljšanju podtemeljnog tla i zemljanim radovima, u području geotehničkih građevina ostaje prostor za nasute građevine. Nasute građevine imaju zajedničko to što im je tlo gradivo, a svaka od njih ima svoje posebnosti. Neke od navedenih građevina mogu biti vrlo jednostavne, s malim zahtjevima, dok druge zahtijevaju veliku pažnju i složene proračune pri projektiranju. Spadaju u vrstu građevina bez očitih temelja, s tlom kao gradivom u kontroliranim i nekontroliranim uvjetima ugradnje. Nasute građevine su geotehničke građevine i kao takve zahtijevaju temeljita i sveobuhvatna geotehnička rješenja. U nasute građevine spadaju građevine najrazličitijih namjena. Mogu biti projektirane i strogo kontrolirano građene, od strogo kontroliranog gradiva, a mogu biti i nagurane hrpe raznorodnog materijala od industrijskih ostataka, jalovine pa do komunalnog otpada. U svakom od ovih slučajeva primjenjuju se prikladna geotehnička rješenja. Način izvedbe nasute građevine ovisi o nizu čimbenika, od namjene nasipa, gradiva od kojeg su izvedeni do prostora na kojem mogu biti izvedeni. Nasute građevine za zadržavanje i usmjeravanje vode, gradile su se u svim poznatim davnim civilizacijama. Ovakvi su sustavi omogućili gospodarenje vodom u starim civilizacijama. To je bilo od presudne važnosti za njihov opstanak. Najbolji primjer je brana Marib u Jemenu. Nedavna arheološka istraživanja ukazuju na to da je jednostavna zemljana brana i mreža kanala, podignuta na tom mjestu, već daleke 2000. godine prije Krista. Brana, čiji ostaci postoje i danas, izgrađena je negdje 750 godine prije Krista. Tijekom vijeka korištenja bila je rekonstruirana i dograđivana. Imala je kamenom oblogom ojačani preljev. Negdje 570 godine doživjela je najteža oštećenja nakon poplave uslijed monsunskih kiša i nije više obnavljana. Trajala je preko 1000 godina. Nakon propasti brane iz regije se iselilo više od 50.000 ljudi. Namjena brana iskazana je u samom imenu. Pojam se povezuje sa zadržavanjem vode, odnosno stvaranjem umjetnih jezera, a često su i višenamjenske. Nasipi, naročito oni za obranu od poplava, ne impresioniraju nikoga, ne otvaraju se svečano, neugledni su i bezimeni, sve do trenutka dok ne dođu u funkciju, Tada vrlo često ne izdrže tu funkciju do kraja, tj. puknu. To nije samo slučaj s nasipima u Hrvatskoj. Primjera ima diljem svijeta: dolina Mississipija, istočna Austrija, Njemačka, Kina i drugdje. Nasipi kao dijelovi građevina poznati su odavno. Služili su kao unutrašnjost piramida i raznih obrambenih građevina, s vanjskom kamenom oblogom. Na vojnim zaštitnim utvrdama, kojima je osnova nasip, Coulomb je izučavao aktivni i pasivni pritisak tla. O rezultatima je 1773. godine izložio tezu pred Francuskom akademijom i time postao njezin član. Nasute građevine za osiguranje određene visinske kote u prometnicama i sličnim građevinama, novijeg su datuma. Najzahtjevnije su oni koji se grade za potrebe autocesta. To su građevine novog doba, a prethodili su im nasipi za izgradnju trupa željezničkih pruga. Nasipima za željezničke pruge i ceste odnosno autoceste, zajednička je zadaća da omoguće, kotom svoje krune, nagibe koji će omogućiti nesmetano kretanje mehaniziranih vozila po voznoj površini koja se ugrađuje na kruni. Stoga su ovi nasipi vezani za razvoj mehaniziranog, željezničkog i automobilskog prometa, koji su stari nešto više od 150 godina. U tabeli koja slijedi, prikazani su dijelovi od kojih se nasipi sastoje i koja je njihova zadaća unutar takve građevine. Uočljiva je raznolikost potrebe ugradnje pojedinih sastavnica u nasipe, ovisno o njihovoj namjeni odnosno djelovanju u sklopu građevine. Neće svi nasipi imati sve dijelove prikazane u donjoj tabeli. Ova se knjiga neće baviti velikim branama. One su vrlo složene građevine i zahtijevaju poseban pristup, opsežniji od opsega predviđenog za ovaj tekst. Tekst sadrži dva dijela ; dio I, Tlo kao gradivo i dio II, Nasipi. I dio bavi se vrstama tla, ispitivanjem, utjecajem zbijanja na svojstva tla i provjerom kakvoće ugrađenog tla. Dio II bavi se nasipima kao građevinama s naglaskom na hidrotehničke nasipe i male brane. U nadi da ostavljam barem dio svog znanja mlađim kolegama, ovaj mi je tekst činio posebno zadovoljstvo.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Geologija, Građevinarstvo



POVEZANOST RADA


Ustanove
Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije, Split

Profili:

Avatar Url Tanja Roje-Bonacci (autor)

Citiraj ovu publikaciju

Roje-Bonacci, Tanja
Nasute građevine, Split: Sveučilište u Splitu, Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije, 2015 (monografija)
Roje-Bonacci, T. (2015) Nasute građevine. Split, Sveučilište u Splitu, Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije.
@book{book, author = {Roje-Bonacci, T.}, year = {2015}, pages = {220}, keywords = {embankment, levee}, isbn = {978-953-6116-67-6}, title = {Embankments and Leves}, keyword = {embankment, levee}, publisher = {Sveu\v{c}ili\v{s}te u Splitu, Fakultet gra\djevinarstva, arhitekture i geodezije}, publisherplace = {Split} }