Jezično označavanje likova u dječjem pripovjednom diskursu (CROSBI ID 399381)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Trtanj, Ivana
Smajić, Dubravka
Kuvač Kraljević, Jelena
hrvatski
Jezično označavanje likova u dječjem pripovjednom diskursu
Razvoj jezičnih sposobnosti zahtijeva od djeteta usvajanje pragmatičkih načela koja upravljaju organiziranjem obavijesti u iskazu i stvaraju kohezivni diskurs. S psiholingvističkoga gledišta to znači da treba istražiti kako djeca ovladavaju jezičnom organizacijom na rečeničnoj i diskursnoj razini. Jezična se organizacija obavijesti u diskursu, promatra kroz likove, vrijeme i prostor priče. Cilj je rada ispitati način na koji djeca označuju likove u priči. Rad je odgovorio na pitanja o tome kako djeca različite dobi prvi put uvode lik u priču, kako uspostavljaju novu informaciju koja zatim tijekom pričanja postaje dana. Utvrdilo se postoje li razlike u označavanju likova između djece različitih dobnih skupina te postoje li razlike u označavanju likova na lokalnoj i globalnoj razini dječje priče. Dječja sposobnost pripovijedanja ispitana je uporabom slikovnice Frog, where are you? (Mayer, 1969.). Uzorak ispitanika činilo je ukupno 120 jednojezične djece govornika hrvatskoga jezika. Dobne skupine činili su četverogodišnjaci, šestogodišnjaci, osmogodišnjaci i desetogodišnjaci. Ispitivanje je obuhvatilo jednak broj ispitanika iz svake dobne skupine (30) i podjednak broj dječaka i djevojčica iako spolne razlike nisu bile posebno analizirane. Dobiveni tonski zapisi transkribirani su u CHAT-u i analizirani u programu CLAN. Iako se pretpostavljalo da je dječje oslanjanje na različite jezične strukture kada obilježuju likove povezano i s formalnim i funkcionalnim svojstvima jezika, za ovaj su rad važnija funkcionalna pragmatička načela. Pokušalo se dokazati da djeca moraju proći određene razvojne razine pri usvajanju vještina organizacije pripovjednoga diskursa te da pri tome postoje individualne razlike unutar istih dobnih skupina ispitanika.
jezični razvoj; dječji pripovjedni diskurs; označavanje likova; nova i dana obavijest; CHILDES
nije evidentirano
engleski
Linguistic character marking in children's narrative discourse
nije evidentirano
language development; children’s narrative discourse; character marking; new and given information; CHILDES
nije evidentirano
Podaci o izdanju
190
13.07.2015.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet Osijek
Osijek