Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Jezično označavanje likova u dječjem pripovjednom diskursu (CROSBI ID 399381)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Trtanj, Ivana Jezično označavanje likova u dječjem pripovjednom diskursu / Smajić, Dubravka (mentor); Kuvač Kraljević, Jelena (neposredni voditelj). Osijek, Filozofski fakultet Osijek, . 2015

Podaci o odgovornosti

Trtanj, Ivana

Smajić, Dubravka

Kuvač Kraljević, Jelena

hrvatski

Jezično označavanje likova u dječjem pripovjednom diskursu

Razvoj jezičnih sposobnosti zahtijeva od djeteta usvajanje pragmatičkih načela koja upravljaju organiziranjem obavijesti u iskazu i stvaraju kohezivni diskurs. S psiholingvističkoga gledišta to znači da treba istražiti kako djeca ovladavaju jezičnom organizacijom na rečeničnoj i diskursnoj razini. Jezična se organizacija obavijesti u diskursu, promatra kroz likove, vrijeme i prostor priče. Cilj je rada ispitati način na koji djeca označuju likove u priči. Rad je odgovorio na pitanja o tome kako djeca različite dobi prvi put uvode lik u priču, kako uspostavljaju novu informaciju koja zatim tijekom pričanja postaje dana. Utvrdilo se postoje li razlike u označavanju likova između djece različitih dobnih skupina te postoje li razlike u označavanju likova na lokalnoj i globalnoj razini dječje priče. Dječja sposobnost pripovijedanja ispitana je uporabom slikovnice Frog, where are you? (Mayer, 1969.). Uzorak ispitanika činilo je ukupno 120 jednojezične djece govornika hrvatskoga jezika. Dobne skupine činili su četverogodišnjaci, šestogodišnjaci, osmogodišnjaci i desetogodišnjaci. Ispitivanje je obuhvatilo jednak broj ispitanika iz svake dobne skupine (30) i podjednak broj dječaka i djevojčica iako spolne razlike nisu bile posebno analizirane. Dobiveni tonski zapisi transkribirani su u CHAT-u i analizirani u programu CLAN. Iako se pretpostavljalo da je dječje oslanjanje na različite jezične strukture kada obilježuju likove povezano i s formalnim i funkcionalnim svojstvima jezika, za ovaj su rad važnija funkcionalna pragmatička načela. Pokušalo se dokazati da djeca moraju proći određene razvojne razine pri usvajanju vještina organizacije pripovjednoga diskursa te da pri tome postoje individualne razlike unutar istih dobnih skupina ispitanika.

jezični razvoj; dječji pripovjedni diskurs; označavanje likova; nova i dana obavijest; CHILDES

nije evidentirano

engleski

Linguistic character marking in children's narrative discourse

nije evidentirano

language development; children’s narrative discourse; character marking; new and given information; CHILDES

nije evidentirano

Podaci o izdanju

190

13.07.2015.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet Osijek

Osijek

Povezanost rada

Filologija