Usporedba tržišne moći vodećih maloprodavača i proizvođača (CROSBI ID 399245)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Andrašak, Saša
Dunković, Dario
hrvatski
Usporedba tržišne moći vodećih maloprodavača i proizvođača
Trgovina čini značajan segment hrvatskog gospodarstva, te broji značajan broj poduzetnika koji se bave trgovinom kao i ukupan broj zaposlenihu trgovini. Hrvatska maloprodaja se kreće u skladu s europskim i svjetskim trendovima, te potvrđuje svoj važan utjecaj na ukupno gospodarstvo Hrvatske i udio u nacionalnom BDP. Radom se uspoređuje tržišna moć vodećih trgovaca hrvatskih maloprodaja sa tržišnom moći vodećih proizvođača hrane u Hrvatskoj. Grupu vodećih hrvatskih maloprodavača čine Konzum, Plodine, Lidl, Kaufland i Spar, dok grupu vodećih proizvođača hrane čine Vindija, Pik mesna industrija, Podravka, Belje i Dukat. Odabir vodećih pet maloprodavača i vodećih pet proizvođača temeljen je na rang listi najviše ostvarnih prihoda u 2014. godini. Istraživanjem financijskih rezultata poslovanja i ključnih financijskih parametara uspoređuju se i odmjeravaju snage odabranih grupa subjekata te njihove pregovaračke pozicije. Razmatraju se njihovi ključni financijski pokazatelji poslovanja, poput ukupne vrijednosti prodaje, ukupnih prihoda, operativne dobiti, neto dohotka ili profita, koeficijenta obrtaja ukupne imovine, povrata na imovinu i tomu slično. Po obradi podataka donose se zaključci o ostvarenoj tržišnoj premoći u razmatranom razdoblju od 2010 – 2014. godine. U radu je obrađena i tema tranzicije moći maloprodavača i proizvođača na svjetskim tržištima tijekom 20-godišnjeg perioda. Zaključeno je kako unatoč medijskoj dominaciji maloprodavača, tržišna moć ostaje u rukama proizvođača prehrane, dokazano boljim rezultatima poslovanja i ostvarenim višim maržama. Uzimajući u obzir izrazito jaku dominaciju trgovinskog spram proizvođačkog sektora u Hrvatskoj, radom se ipak utvrdilo da i u Hrvatskoj nije došlo do značajnije premoći maloprodavača, te da su proizvođači i ovdje uspjeli ostvariti više marže od maloprodavača.
trgovina ; maloprodaja ; proizvodnja ; financijski pokazatelji
nije evidentirano
engleski
Market power comparison between key retailers and producers
nije evidentirano
trade ; retail ; production ; financial indicators
nije evidentirano
Podaci o izdanju
46
30.09.2015.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Ekonomski fakultet, Zagreb
Zagreb