Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Procjena fonološke svjesnosti učenika prvoga razreda kao preduvjet za početno čitanje i pisanje na hrvatskome jeziku (CROSBI ID 54740)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Bežen, Ante ; Budinski, Vesna ; Kolar Billege, Martina Procjena fonološke svjesnosti učenika prvoga razreda kao preduvjet za početno čitanje i pisanje na hrvatskome jeziku // XI. međunarodni kroatistički znanstveni skup / Blažetin, Stjepan (ur.). Pečuh: Znanstveni zavod Hrvata u Mađarskoj, 2013. str. 221-231

Podaci o odgovornosti

Bežen, Ante ; Budinski, Vesna ; Kolar Billege, Martina

hrvatski

Procjena fonološke svjesnosti učenika prvoga razreda kao preduvjet za početno čitanje i pisanje na hrvatskome jeziku

Razvoj dječjega jezika počinje neverbalnom komunikacijom, usvajanjem govora u komunikacijskoj okolini, a istodobno se ovladava značenjem riječi materinskoga jezika i gramatičkom strukturom. Na taj način, pomoću jezika, dijete usvaja identitet i kulturu naroda kojem pripada. Uredan jezični razvoj obuhvaća razumijevanje zvukovnog jezičnog izraza, oblikovanje jezičnog izraza i usvajanje jezika. Razumijevanje se razvija prvo i temelj je proizvodnji i uvijek je, bez obzira na dob govornika, naprednije i nadmoćnije od proizvodnje (Kuvač, 2007.). Početno čitanje i pisanje dio su jezičnoga razvoja. Razvoj govora pretpostavka je za usvajanje čitanja i pisanja na materinskom jeziku. Za metodiku hrvatskoga jezika ove su spoznaje važne u procesu stjecanja artikulacijskih, pa i grafomotoričkih, vještina (Bežen, 2011.). Te su sastavnice dio strukture metodičkoga čina u poučavanju početnog čitanja i pisanja. Fonološka svjesnost ili glasovna osjetljivost temelji se na slušnoj obradi (slušnoj percepciji, slušnom razlikovanju i slušnom prepoznavanju). Slušna percepcija podrazumijeva osviještenost o prisutnosti zvukova, slušno razlikovanje podrazumijeva sposobnost uočavanja razlike među zvukovima, a slušno prepoznavanje omogućuje razumijevanje riječi diferencijacijom zvukova. Razvoj glasovne osjetljivosti neophodan je preduvjet za ovladavanje tehnikom čitanja, ali i za razumijevanje pojedinih riječi i cjeline teksta (Čudina-Obradović, 2004.). Istraživanje se odnosi na procjenu razine fonološke svjesnosti (glasovne osjetljivosti) učenika na početku prvoga razreda osnovne škole. Posebno izrađenim instrumentom ispitala se fonološka svjesnost učenika pomoću sljedećih zadataka: određivanje granica riječi u rečenici, određivanje slogova u riječi, određivanje prvog fonema/glasa u riječi, određivanje svih fonema/glasova u riječi, spajanje fonema/glasova u riječ, brisanje fonema/glasova, dodavanje fonema/glasova (prepoznavanje i umetanje).

fonološka svjesnost, početno čitanje i pisanje, evaluacija, hrvatski jezik

nije evidentirano

engleski

Evaluation of phonological awareness of students of the first grade as a precondition for the initial reading and writing in the Croatian language

nije evidentirano

phonological awareness, initial reading and writing, evaluation, Croatian language

nije evidentirano

Podaci o prilogu

221-231.

objavljeno

Podaci o knjizi

XI. međunarodni kroatistički znanstveni skup

Blažetin, Stjepan

Pečuh: Znanstveni zavod Hrvata u Mađarskoj

2013.

978-963-88818-9-2

Povezanost rada

Filologija